UDENRIGSMINISTERIET                                                             Den   juni 2006.
Sydgruppen
                                                                                                            Udenrigsudvalgets spørgsmål
nr. 66 (URU alm. del) af 10. maj 2006.
Spørgsmål 66:
â€Hvad er regeringens kommentarer til artiklen â€EU Kritiseres for at pumpe u-landshjælpen op†i Kristelig Dagblad den 9/5 2006, jf. URU alm. Del – bilag 179â€.
Svar:
Gældslettelser kan være en effektiv bistandsform. Gældseftergivelse giver udviklingslandene adgang til kommerciel kredit, hvilket er en vigtig forudsætning for den økonomiske udvikling i de fattigste lande. De internationale regler i OECD kategoriserer derfor gældslettelser til udviklingslandene som udviklingsbistand. Fælles for Irak og Nigeria er, at de har store olieindtægter, men det er også lande, hvor der er store fattigdomsproblemer, og hvor den politiske situation er ustabil. Derfor har gældsinitiativerne overfor de to lande været relevante.
Også udgifter til modtagelse af flygtninge i de første 12 måneder kan medregnes som udviklingsbistand i henhold til internationalt aftalte regler i OECD. Danmark har medregnet udgifter til modtagelse af flygtninge i de første 12 måneder som udviklingsbistand under såvel den nuværende som tidligere regeringer.
Fattigdomsorientering er det væsentligste hensyn i den danske bistand. I 2005 gik 73 pct. af den danske landefordelte, bilaterale bistand, som rapporteret til DAC, til lavindkomstlande (LICs og LDCs). I OECD/DAC's internationale opgørelser over bistanden til lavindkomstlande ligger Danmark sammen med Norge helt i top.