UDENRIGSMINISTERIET                                                             Den   maj 2006.
Sydgruppen
                                                                                                            Udenrigsudvalgets spørgsmål
nr. 63-65 (URU alm. del) af 3. maj 2006.
Spørgsmål 64:
â€Ministeren bedes oplyse, om regeringen fortsat fastholder mÃ¥lsætningen om, at uddannelse skal være den største sektor i den danske bilaterale udviklingsbistand, og at 15 pct. af den samlede bilaterale bistand i 2008 skal gÃ¥ til uddannelsessektoren.â€
Svar:
I regeringens prioritetsplaner for udviklingsbistanden fra 2003 og 2004 står de 15 % som et ideelt skøn. Men det må netop betragtes som et skøn, og regeringen har aldrig sat en entydig målsætning om, at 15% af den bilaterale bistand skal gå til uddannelse. Der er ikke kutyme for at sætte den slags faste procentvise målsætninger. Det skyldes dels de mange eksterne forhold, som har betydning for den endelige andel, og som Danmark ikke kan kontrollere, for eksempel den store usikkerhed i de lande hvortil vi yder bistand. Dels vil det være i modstrid med det centrale omdrejningspunkt for udviklingsbistand om lokalt ejerskab, hvis Danmark for at nå en bestemt andel insisterer på at støtte bestemte områder.
Regeringen har imidlertid ved flere lejligheder anført, at uddannelse er helt centralt, såfremt 2015-målenen skal opnås, og at uddannelse derfor for Danmark er en meget vigtig prioritet i udviklingsbistanden. Regeringen har således en målsætning om, at uddannelse skal være en af de største enkeltsektorer i dansk bistand. Det mål er forfulgt i den bilaterale bistand gennem oprettelse af yderligere fem uddannelsessektorprogrammer, så der nu samlet er otte (Benin, Bhutan, Bolivia, Burkina Faso, Mozambique, Nepal, Nicaragua og Zambia). Herudover er der i Afghanistan et større uddannelsesprogram og en stor del af støtten til genopbygningen af Syd-sudan vil gå til uddannelse.
Multilateralt støttes uddannelse primært via bidragene til Verdensbanken, UNICEF og UNESCO. Fra 2006 er støtten til UNESCO øget fra 5 til 20 mio. kr. Dernæst bidrager Danmark i 2006 med 420 mio. kr. til Verdensbanken (IDA), som i samme år vil støtte uddannelse med over 2,5 mia. USD.
De af IBIS og Danmarks Lærerforening anførte tal om, at Danmark i 2003 brugte 9% og i 2004 8,2% af den bilaterale bistand på uddannelse er korrekte. Der er flere medvirkende forklaringer på nedgangen fra 2003 til 2004 - nogle af dem af teknisk karakter. Det korte af det lange er imidlertid, at tallene ikke afspejler regeringens opprioritering af uddannelsesområdet i 2003, idet flere af de nye indsatser er i en opstartsfase.