UDENRIGSMINISTERIET                                                              Den    maj 2006.

Sydgruppen

 

                                                                                                             Udenrigsudvalgets spørgsmål

nr. 63-65 (URU alm. del) af 3. maj 2006.

 

 

 

 

Spørgsmål 63:

”Ministeren bedes kommentere vedlagte rapport "Alle har ret til en lærer" udarbejdet af Ibis og Danmarks Lærerforening”.

 

Svar:

Den af IBIS og Danmarks Lærerforening udsendte rapport om Danmarks udviklingsbistand til uddannelse giver både ros og ris. Rapporten kritiserer overordnet dansk udviklingsbistand på tre områder:

1.      I praksis leves der ikke op til regeringens mÃ¥lsætning om, at 15% af den bilaterale bistand skal bruges pÃ¥ uddannelse.

2.      Set i forhold til den enorme lærer-mangel i mange fattige lande, kritiseres Danida for sit princip om ikke at yde driftstilskud til lærerlønninger.

3.      Den danske multilaterale bistand er utilstrækkelig for et land som Danmark, der klart prioriterer uddannelse. For eksempel kritiseres det, at Danmark ikke yder økonomisk støtte til Fast Track Initiative (FTI).

 

Det første punkt besvares nedenfor i svaret på spørgsmål 64. Det andet punkt besvares i svaret på spørgsmål 65.

 

Med hensyn til Fast Track Initiative har Danmarks hidtidige holdning været, at arbejdet med FTI skal forankres i de enkelte udviklingslande indenfor rammerne af det samarbejde mellem donorer og regeringerne, der allerede foregår. Den generelle skeptiske danske holdning overfor etablering af nye mekanismer med dyre sekretariater har været et væsentligt argument i den forbindelse, idet finansiering lige så vel kan foregå via eksisterende bilaterale kanaler. I lyset af Danmarks store og stigende bilaterale støtte til uddannelse, overvejes det til stadighed, om det vil give mening at yde et særligt bidrag til initiativet gennem en af de store multilaterale organisationer.