Udviklingsministerens talepapir,
samråd om det nye B2B program 22. februar 2006
Indledning
Jeg er glad for denne mulighed for at kunne præsentere Udvalget for det ny
Business2Business Program.
Samrådsspørgsmålet er jo ganske præcist og kan besvares tilsvarende kort og kontant:
Regeringen agter at følge op på alle rapportens anbefalinger.
Rapporten anbefaler, at Udenrigsministeriet fastholder PS-Programmet, som spiller en
unik rolle ved at give iværksættere og virksomheder i fattige udviklingslande adgang til
danske virksomheders kompetencer og viden. Der er ikke mindst i vores
programsamarbejdslande en bred opbakning bag programmet.
I rapporten er der mange gode forslag til, hvordan programmet kan gøres endnu bedre og
mere effektivt. Dem samler regeringen nu op på med det nye B2B program.
Programmets succes må og skal måles på, om det bidrager til økonomisk og social vækst i
udviklingslandene. Det er nu som før de lokale virksomheder og de lokale mennesker
som skal have glæde at støtten. Det er derfor det virker!
Spørgsmålet for mig har hele tiden været, hvordan PS-Programmet efter 12 års virke
kunne gøres bedre. Her har vi fået et virkeligt godt input fra de eksterne deltagere, hvilket
jeg gerne vil kvittere for. Resultatet er, at vi har rettet ind og retter op, hvor der er brug
for det. Men også holder fast i dét, som har virket og virket godt.
B2B
B2B bygger på den oprindelige idé fra PS-Programmet. Støtten under B2B Programmet
skal gå til udvikling af lokale virksomheder i vores programsamarbejdslande, hvor dårlige
rammebetingelser gør det svært for lokale virksomheder at finde kompetente udenlandske
partnere, som vil engagere sig forretningsmæssigt.
Her kan danske virksomheder spille en afgørende rolle, ved at indgå i et langsigtet
samarbejde om at dele viden og kompetencer med virksomheder i udviklingslandene så
de kan vokse og gøre sig gældende regionalt eller ligefrem globalt. Det er altså i
samspillet mellem den lokale og den danske virksomhed, at B2B har sin værdi.
Så mens regeringen ikke ønsker at støtte danske virksomheder gennem B2B, så ser
regeringen hellere end gerne, at danske virksomheder gennem partnerskaber aktivt