UDENRIGSMINISTERIET Den  6. januar 2006 Udenrigsudvalgets spørgsmål 26 af den 8. december 2005 til skriftlig besvarelse Spørgsmål nr. 26: ” Den 16. november 2005 udgav Oxfam international og andre NGO’er vedlagte analysepapir vedrørende den såkaldte ”   grønne boks” i WTO. Er ministeren enig i ra  pportens konklusioner og anbefalinger?” Svar: I forbindelse med WTO-forhandlingerne arbejder regeringen overordnet set for en afvikling af handelsforvridende landbrugsstøtteordninger og yderligere markedså  bning under hensyntagen til forbrugere, miljø, dyrevelfærd og udviklingslande, jf. Fo   lketingets vedtagelse V6 vedtaget af 17. november 2005. Rapporten af november 2005 fra bl.a. Oxfam [peger i retning af samme målsætning og] understreger bety   dningen af klare og effektive regler til begrænsning af handelsforvridende landbrugsstø tteordninger. De konkrete WTO-forhandlinger blev indledt i 2001 og har vist sig særdeles vansk  elige og langtrukne. Mest konkret er forhandlingerne foreløbigt mundet ud i vedtage lse i WTO’s Generelle Råd af Rammeaftalen af 1. august 2004 samt Hong Kong m inistererklæringen af 18. december 2005. Af Rammeaftalen fremgår, at kriterierne for Grøn Boks skal præciseres (”review and clarify”) med henblik på at sikre, at støtten ingen eller minimal   handelsforvridende effekt har. Denne gennemgang af Grøn Boks indgår således som et led i de nuvære nde WTO-forhandlinger. Status for disse forhandlinger afspejles i rapporten fra formanden for landbrugsforhandlingerne, der indgår i Hong Kong ministererklæ   ringen (annex A, pkt. 10). Heraf fremgår bl.a., at der blandt WTO’s medlemslande på den ene side er en afvisning af at fravige det væsentlige indhold i de nuværende regler for Grøn Boks, og på den anden side er et vedholdende ønske om at vurdere kriterierne uden at underminere løbende reformprocesser. Herudover er der nogen åbenhed blandt medlemmerne for at gøre Grøn Boks mere ”udviklingsvenlig” over for udviklingslande under overholdelse af det grundlæggende krav om minimalt handelsforvridende støtte. EU understreger den vægt, som EU og andre WTO  -medlemmerne lægger på at fas   tholde reformprocesser med omlægning af intern støtte væk fra handelsforvridende støtt eformer til fordel for Grøn Boks støtte. I den forbindelse anses Grøn Boks for en effektiv tilskynd   else til sådanne nationale reformer af interne støtteordninger. EU e rklærer sig indstillet på at vurdere kriterierne for Grøn Boks mhp. at sikre, at den o mfattede støtte er ikke eller minimalt handelsforvridende. Ud over selve kriterierne bør effektivite ten af Grøn Boks også ses i lyset af den pra anvendelse siden Uruguay-aftalen i 1994, dvs. procedurerne ved bedømmelse af nationale støtteordninger. WTO’s landbrugskomité mødes således fire gange årligt for at vurdere Uruguay   -
aftalens implementering. Et vigtigt grundlag for denne vurdering er notifikationsforpligtelser, der skal sikre gennemsigtighed og mulighed for evt. at udfordre andre medlemslandes landbrugs- og handelspolitiske tiltag vedr. nye toldforhold, intern støtte og eksportstøtte. Fsv. ko - procedurerne ikke sikrer tilfredsstillende klarhed om et lands overholdelse af sine forpligtelser, giver WTO’s regler om tvistbilæggelse m   ulighed for ved et panel at søge prøvet, om landet overholder de indgåede aftaler. Tvistbilæggelsesorganet kan en   dvidere autorisere en eventuel gengældelse (retaliering), hvis en p  anelafgørelse ikke efterleves.