UDENRIGSMINISTERIET
Den 6. januar 2006
Udenrigsudvalgets spørgsmål
26 af den 8. december 2005
til skriftlig besvarelse
Spørgsmål nr. 26:
Den 16. november 2005 udgav Oxfam international og andre NGOer vedlagte analysepapir
vedrørende den såkaldte grønne boks i WTO. Er ministeren enig i ra pportens konklusioner og
anbefalinger?
Svar:
I forbindelse med WTO-forhandlingerne arbejder regeringen overordnet set for en afvikling af
handelsforvridende landbrugsstøtteordninger og yderligere markedså bning under hensyntagen til
forbrugere, miljø, dyrevelfærd og udviklingslande, jf. Fo lketingets vedtagelse V6 vedtaget af 17.
november 2005. Rapporten af november 2005 fra bl.a. Oxfam [peger i retning af samme
målsætning og] understreger bety dningen af klare og effektive regler til begrænsning af
handelsforvridende landbrugsstø tteordninger.
De konkrete WTO-forhandlinger blev indledt i 2001 og har vist sig særdeles vansk elige og
langtrukne. Mest konkret er forhandlingerne foreløbigt mundet ud i vedtage lse i WTOs Generelle
Råd af Rammeaftalen af 1. august 2004 samt Hong Kong m inistererklæringen af 18. december
2005.
Af Rammeaftalen fremgår, at kriterierne for Grøn Boks skal præciseres (review and clarify) med
henblik på at sikre, at støtten ingen eller minimal handelsforvridende effekt har. Denne gennemgang
af Grøn Boks indgår således som et led i de nuvære
nde WTO-forhandlinger.
Status for disse forhandlinger afspejles i rapporten fra formanden for landbrugsforhandlingerne, der
indgår i Hong Kong ministererklæ ringen (annex A, pkt. 10). Heraf fremgår bl.a., at der blandt
WTOs medlemslande på den ene side er en afvisning af at fravige det væsentlige indhold i de
nuværende regler for Grøn Boks, og på den anden side er et vedholdende ønske om at vurdere
kriterierne uden at underminere løbende reformprocesser. Herudover er der nogen åbenhed blandt
medlemmerne for at gøre Grøn Boks mere udviklingsvenlig over for udviklingslande under
overholdelse af det grundlæggende krav om minimalt handelsforvridende støtte.
EU understreger den vægt, som EU og andre WTO -medlemmerne lægger på at fas tholde
reformprocesser med omlægning af intern støtte væk fra handelsforvridende støtt
eformer til fordel
for Grøn Boks støtte. I den forbindelse anses Grøn Boks for en effektiv tilskynd else til sådanne
nationale reformer af interne støtteordninger. EU e rklærer sig indstillet på at vurdere kriterierne for
Grøn Boks mhp. at sikre, at den o mfattede støtte er ikke eller minimalt handelsforvridende.
Ud over selve kriterierne bør effektivite ten af Grøn Boks også ses i lyset af den pra
anvendelse siden Uruguay-aftalen i 1994, dvs. procedurerne ved bedømmelse af nationale
støtteordninger. WTOs landbrugskomité mødes således fire gange årligt for at vurdere Uruguay -