Kære Tommy Havdrup                                                                                          8. februar 2006
Tak for dit brev af 3. januar 2006 med synspunkter om folkeoplysningslovens konkurrenceforvridning på fritidsmarkedet over for privatdrevne danseskoler.
Jeg er bekendt med, at både den tidligere undervisningsminister og statsministeren har besvaret tilsvarende henvendelser fra dig.
Med folkeoplysningsloven fra 2000 blev der som noget nyt indsat en overordnet formålsbestemmelse for hele det frie folkeoplysende område samt formålsbestemmelser for folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde.
Af den overordnede formålsbestemmelse fremgår, at der med respekt for forskellige holdninger skal sikres offentlige tilskud m.v. til den frie folkeoplysende virksomhed, der bygger på fællesskab og de enkelte initiativtageres idégrundlag. Formålet med folkeoplysende voksenundervisning er med udgangspunkt i undervisningen at øge den enkeltes almene og faglige indsigt og færdigheder for at styrke evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet. Formålet med frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde er med udgangspunkt i aktiviteten og i det forpligtende fællesskab at styrke folkeoplysningen og dermed medlemmernes evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet.
Det blev endvidere besluttet, at al folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven skal være etableret af en folkeoplysende forening med vedtægt for at være tilskudsberettigende eller kunne få anvist offentlige lokaler.
Hermed er der sket en generel sikring af, at der kun ydes tilskud til folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningsloven, hvis virksomheden bygger på fællesskab, ligger inden for lovens formålsbestemmelser og etableres af folkeoplysende foreninger.
Hvad særligt angår undervisning i dans, fremgår det af folkeoplysningsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, at der ikke ydes tilskud til undervisning i dans bortset fra folkedans. Kommunalbestyrelsen kan dog, som det fremgår af bekendtgørelsens § 3, stk. 3, efter høring af folkeoplysningsudvalget tillade, at der ydes tilskud til undervisning i dans.
Det fremgår videre af folkeoplysningsbekendtgørelsens § 2, stk. 4, at hvor der kan være mulige konkurrenceforvridende følgevirkninger for private kommercielle virksomheder, skal folkeoplysningsudvalget være særligt opmærksomt på folkeoplysningslovens krav til formål og foreningsdannelse, når den støtteberettigende virksomhed vurderes, herunder når kommunalbestyrelsen fraviger reglen i § 3, stk. 2.
Folkeoplysningsudvalget afgør, om en forening opfylder betingelserne for at opnå tilskud efter loven. Det er endvidere folkeoplysningsudvalget, der anviser offentlige lokaler m.v. og fordeler tilskud til de enkelte ansøgere efter loven og de i medfør heraf fastsatte regler, herunder de af kommunalbestyrelsen fastsatte regler. Udvalgets beslutninger kan indbringes for kommunalbestyrelsen, og kommunalbestyrelsens beslutning kan indbringes for det kommunale tilsyn, der vil påse, at kommunalbestyrelsens beslutning er truffet under iagttagelse af gældende regler.