Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 23. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg   Svar på spørgsmål 93 (Alm. del): I brev af 4. januar 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 93 : ”Vil det kræve en lovændring og i givet fald hvilken, hvis kommunalbe- styrelser skulle sikres en ret på f.eks. op til 2 år, hvor de selv kunne be- stemme, hvem de vil sælge en nedlagt skolebygning til? Herunder at be- slutte, at de ikke ønsker at sælge en nedlagt kommunal skolebygning til en fri- eller privatskoleforening?” Svar: Jeg har i anledning af spørgsmålet anmodet om et bidrag fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvorunder de almindelige regler om kommunal- bestyrelsers salg af faste ejendomme henhører. Indenrigs- og Sundheds- ministeriet har udtalt følgende: ”Regler om udbud ved salg af kommunens faste ejendomme er fastsat i § 68 i lov om kommunernes styrelse og bekendtgørelse nr. 472 af 20. juni 1991 om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme.   Formålet med reglerne om offentligt udbud i forbindelse med salg af kommunale ejendomme er at sikre, at offentligheden får kendskab til, at kommunale ejendomme er udbudt til salg, og at alle derved på lige fod får mulighed for at komme i betragtning som købere af en kommunal ejendom. Muligheden for købstilbud fra en bredere kreds vil også kunne føre til, at der opnås de for kommunen bedste købstilbud. Desuden vil kommunen kunne sikre sig imod en kritik af, at der ved et ejendomssalg skulle være sket en usaglig begunstigelse af køber.    Kommuner har efter almindelige kommunalretlige grundsætninger en helt generel forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt i alle disposi- tioner, ligesom det følger af sådanne grundsætninger, at kommuner nor-
2 malt ikke uden lovhjemmel må yde tilskud til enkeltpersoner eller enkelte virksomheder.   I forbindelse med salg af kommunal fast ejendom indebærer dette, at kommunen skal sælge ejendommen til den højeste pris i handel og van- del – markedsprisen. Dette gælder dog ikke, hvis den skrevne eller uskrevne lovgivning giver mulighed for, at kommunen ved varetagelse af en saglig, kommunal interesse kan sælge ejendommen til en pris, der er lavere end markedsprisen. Det følger af de nævnte regler, at kommunal fast ejendom som udgangs- punkt ikke kan sælges uden forudgående offentligt udbud. Efter reglerne kan dette udgangspunkt dog i visse tilfælde fraviges. Kommunalbestyrel- sen kan herunder uden forudgående udbud sælge fast ejendom til ek- sempelvis en institution, som kommunen lovligt kan yde støtte til. Den nævnte forpligtelse til at sælge til markedsprisen gælder også i tilfælde, hvor offentligt udbud undlades.   Salg til en tilbudsgiver, der i forbindelse med et udbud ikke har afgivet det højeste købstilbud, kan alene ske, såfremt der herved varetages en saglig, kommunal interesse.   Efter de nævnte regler kan kommunalbestyrelsen i forbindelse med salg af fast ejendom endvidere fastsætte vilkår for salget, herunder om den fremtidige anvendelse af ejendommen, såfremt der med vilkåret vareta- ges en saglig, kommunal interesse. En sådan saglig kommunal interesse kan følge enten af skreven lovgiv- ning eller af almindelige kommunalretlige grundsætninger.   En interesse i at undgå, at en nedlagt kommunal skolebygning sælges til en fri- eller privatskoleforening, er ikke efter lovgivning, der henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, eller efter almindelige kommu- nalretlige retsgrundsætninger, en saglig kommunal interesse, der kan be- grunde salg til en tilbudsgiver, der ikke har afgivet det højeste købstilbud, eller fastsættelse af et vilkår om, at bygningen ikke må sælges til en fri- eller privatskoleforening.   Det bemærkes, at en kommunalbestyrelse efter udbudsreglerne aldrig – heller ikke efter et udbud – er forpligtet til at sælge en ejendom.”   Jeg kan i tilslutning hertil oplyse, at der efter Undervisningsministeriets opfattelse heller ikke i den lovgivning, der henhører under Undervis- ningsministeriet, er hjemmel til at fastsætte vilkår for anvendelsen efter et salg eller fravige udbudsregler.
3 Hvis kommunalbestyrelser skal sikres en ret hertil vil det kræve indsæt- telse af en bestemmelse herom i folkeskoleloven. En sådan bestemmelse finder jeg dog ikke bør indsættes. Baggrunden herfor er især, at en kom- munalbestyrelse aldrig – heller ikke efter et udbud – er forpligtet til at sælge en ejendom, jf. det ovenfor citerede fra Indenrigs- og Sundheds- ministeriet. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder