Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5567 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 10. november 2005 Svar på spørgsmål 9 (Alm. del): I brev af 5. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 9: "I dag er der forskel på det tilskud, som henholdsvis små og store fri- og privatskoler får. Hvordan er tildelingskriterierne, og finder ministeren det hensigtsmæssigt, at små fri- og privatskoler favoriseres på bekostning af de større?" Svar: De frie grundskoler er taxameterfinansierede. Det betyder, at skolernes tilskud fastsættes som produktet af en takst pr. årselev og skolens antal årselever. Det generelle driftstilskud, som udgør omkring 90 procent af statens tilskud til de frie grundskoler, udbetales også som et taxametertil- skud, men til forskel fra andre taxametertilskud – for eksempel tilskud til bygninger eller SFO, hvor der er en fast takst pr. årselev, der gælder for alle skoler – fordeles driftstilskuddet mellem skolerne efter en matema- tisk omfordelingsmodel, der indebærer, at der for hver skole fastsættes en for skolen unik driftstakst pr. årselev. Det fremgår af § 11 i lov om friskoler og private grundskoler m.v., at   skolens driftstilskud pr. årselev fastsættes på grundlag af skolens geogra- fiske beliggenhed, skolens størrelse målt i antal elever samt elevernes aldersfordeling opgjort pr. 5. september året før finansåret. Omfordelingsforholdet på de tre fordelingsfaktorer er præciseret på de årlige finanslove. For 2005 gælder følgende omfordelingsfaktorer: a.    Skolernes størrelse målt ved antallet af elever Omfordelingen mellem små og store skoler er fastsat til 1,35 i 2005, således at en skole med 40 elever alt andet lige vil få 35 procent mere i tilskud end en skole med 400 elever. b.   Elevernes aldersfordeling Omfordelingen efter elevernes alder er fastsat til 1,35 i 2005, så- ledes at en elev på 13 år eller derover alt andet lige udløser 35 procent mere i tilskud pr. årselev end en elev under 13 år. c.    Geografisk beliggenhed Omfordelingen efter skolernes geografiske beliggenhed sker på baggrund af fem specifikke omfordelingsfaktorer, der knytter sig til fem stedtillægsområder. Omfordelingen som følge af geogra- fisk beliggenhed favoriserer skoler i byområder frem for skoler i
2 landområder. Den maksimale omfordeling mellem by- og land- skoler er på 2,9 procent. Den beskrevne tilskudsmodel indebærer en økonomisk favorisering af små skoler i forhold til store skoler.   Det kan naturligvis og bør vel regelmæssigt vurderes, hvor stor omforde- lingen fra store til små skoler skal være. Jeg mener, at den nuværende omfordeling er for fordelagtig for de allermindste skoler. Jeg fremsætter derfor den 9. november 2005 et lovforslag om forenkling af de frie grundskolers tilskudsmodel. Den påtænkte forenkling vil i givet fald indebære blandt andet, at der sker en mindre justering af omforde- lingsforholdet mellem små og store skoler. Med lovforslaget vil de små skoler således fortsat være økonomisk bedre stillede end de store skoler, men omfordelingen på baggrund af skolestørrelse vil være knap så stor som i dag. Lovforslaget er udarbejdet på grundlag af et   forudgående udvalgsarbejde med Frie Grundskolers Fællesråd og Dansk Friskoleforening, som begge har tilsluttet sig forslaget.   Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder