Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
10. november 2005
Svar på spørgsmål 9 (Alm. del):
I brev af 5. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 9:
"I dag er der forskel på det tilskud, som henholdsvis små og store fri- og
privatskoler får. Hvordan er tildelingskriterierne, og finder ministeren det
hensigtsmæssigt, at små fri- og privatskoler favoriseres på bekostning af
de større?"
Svar:
De frie grundskoler er taxameterfinansierede. Det betyder, at skolernes
tilskud fastsættes som produktet af en takst pr. årselev og skolens antal
årselever. Det generelle driftstilskud, som udgør omkring 90 procent af
statens tilskud til de frie grundskoler, udbetales også som et taxametertil-
skud, men til forskel fra andre taxametertilskud for eksempel tilskud til
bygninger eller SFO, hvor der er en fast takst pr. årselev, der gælder for
alle skoler fordeles driftstilskuddet mellem skolerne efter en matema-
tisk omfordelingsmodel, der indebærer, at der for hver skole fastsættes
en for skolen unik driftstakst pr. årselev.
Det fremgår af § 11 i lov om friskoler og private grundskoler m.v., at
skolens driftstilskud pr. årselev fastsættes på grundlag af skolens geogra-
fiske beliggenhed, skolens størrelse målt i antal elever samt elevernes
aldersfordeling opgjort pr. 5. september året før finansåret.
Omfordelingsforholdet på de tre fordelingsfaktorer er præciseret på de
årlige finanslove. For 2005 gælder følgende omfordelingsfaktorer:
a. Skolernes størrelse målt ved antallet af elever
Omfordelingen mellem små og store skoler er fastsat til 1,35 i
2005, således at en skole med 40 elever alt andet lige vil få 35
procent mere i tilskud end en skole med 400 elever.
b. Elevernes aldersfordeling
Omfordelingen efter elevernes alder er fastsat til 1,35 i 2005, så-
ledes at en elev på 13 år eller derover alt andet lige udløser 35
procent mere i tilskud pr. årselev end en elev under 13 år.
c. Geografisk beliggenhed
Omfordelingen efter skolernes geografiske beliggenhed sker på
baggrund af fem specifikke omfordelingsfaktorer, der knytter sig
til fem stedtillægsområder. Omfordelingen som følge af geogra-
fisk beliggenhed favoriserer skoler i byområder frem for skoler i