Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K. Tlf. 3392 5000 Fax 3392 55 47 E-mail [email protected] www.uvm.dk 24. januar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg Svar på spørgsmål 89 (Alm. del): I brev af 21. december 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 89: "I forbindelse med den seneste bekendtgørelse om ordblindeunder- visning for voksne bedes ministeren oplyse følgende: Vedr. § 7 -  Hvordan planlægger man et taksameter ind, som kan tage højde for      eneundervisning? -  Skal personer, som skal deltage i eneundervisning, når der er visiteret godkendes af f.eks. VUC? -  På hvilket niveau planlægger man, at taksameteret skal ligge? – som   virksomhedsbaserede FVU’er? Eller skal taksameteret tage højde for eneundervisning? Vedr. § 9 -  Er udgift til uddannelses- og erhvervsvejledningen indeholdt i det tak- sameter, der gives? Vedr. § 14, stk. 3 -  Kan VUC tage et (procent-) beløb pr. person, som visiteres til ordblin- deundervisning? -  Vil VUC få et administrationstaksameter for deres indsats? -  Hvis en udbyder dækker et område, f.eks. hele det gamle Århus amt,   skal denne udbyder så have driftsoverenskomst med alle VUC’ere i i dette område? -  Kan VUC ”skumme fløden” ved at fordele deltagere ind på egne hold, og dermed favorisere disse? Vedr. § 16 -  Fordeles denne udgift ud på de enkelte driftsoverenskomstparter eller   dækkes den, via en bevilling som VUC får tildelt fra staten?
2 Vedr. § 26 -  Er denne udgift lagt ind i taksameteret?” Svar: I indledningen til spørgsmålet refereres til den seneste bekendtgørelse om ordblindeundervisning for voksne. Det skal indledningsvis bemær- kes, at det over for Undervisningsministeriet er oplyst, at udvalget har stillet spørgsmålene til det udkast til bekendtgørelse om ordblindeunder- visning for voksne, som Undervisningsministeriet sendte i høring den 31. oktober 2005. Efterfølgende har Undervisningsministeriet udstedt be- kendtgørelse nr. 1372 af 15. december 2005 om ordblindeundervisning for voksne.   I spørgsmålet refereres til bekendtgørelsesudkastets § 14, stk. 3, § 16 og § 26. Disse regler er i den endelige bekendtgørelse nr. 1372 af 15. decem- ber 2005 om ordblindeundervisning for voksne ændret til henholdsvis § 13, stk. 3, § 15 og § 25.   Udgiftsfordeling og taksameter Udformningen af en ny tilskudsmodel til ordblindeundervisning for voksne drøftes i visning, der består af repræsentanter udpeget af Forstanderforeningen for VUC, repræsentanter fra driftsoverenskomstparterne og amterne samt Undervisningsministeriet. Disse drøftelser skal sikre, at de forhold, som sektoren finder vigtig, bliver belyst, når den fremtidige tilskudsmodel udarbejdes.   Godkendelse af visitering, indgåelse af driftsoverenskomster og udbud   Med hensyn til deltagelse i eneundervisning og godkendelse af undervis- ningen vil følgende gælde: når deltageren opfylder betingelserne for ord- blindeundervisning, indstilles det til lederen af voksenuddannelsescentret, at deltageren tilbydes undervisning, og der afgives forslag til undervisnin- gens mål, omfang og tilrettelæggelse. Driftsoverenskomstparten afgiver indstilling herom til lederen af det voksenuddannelsescenter, som de har indgået overenskomst med. Der henvises til § 10, stk. 6, i bekendtgørelse nr. 1372. Reglen gælder, uanset om der foreslås eneundervisning eller undervisning på hold.   Hvorvidt en udbyder af ordblindeundervisning for voksne, der fx dækker hele det gamle Århus amt, skal indgå driftsoverenskomst med flere vok- senuddannelsescentre, vil bero på de geografiske områder, som voksen- uddannelsescentrene får ansvar for etablering af kapaciteten til. Hvis der er placeret flere voksenuddannelsescentre med hver deres geografiske ansvarsområde i fx det gamle Århus amt, vil udbyderen skulle indgå
3 driftsoverenskomst med hver enkelt af dem. Der henvises til § 13, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1372. I de følgende afsnit anføres de nærmere betingelser, som skal være med til at sikre, at såvel voksenuddannelsescentre som driftsoverenskomstpar- ter kan udbyde ordblindeundervisning for voksne, og at en bestemt type uddannelsesinstitution ikke kan favorisere egen undervisning. Der henvi- ses til § 5, nr. 11 og 18, i lov nr. 592 af 24. juni 2005 om ændring af lov om folkeskolen, lov om forberedende specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (L 108), og § 16, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 1372. Regionsrådet koordinerer i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af ordblindeundervisning for voksne indsatsen i regi- onen, herunder den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik på, at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle.   Forinden voksenuddannelsescentret indgår driftsoverenskomster, ind- hentes en udtalelse fra uddannelsesudvalget, jf. lov om almen voksenud- dannelse og om voksenuddannelsescentre, og regionsrådet høres. Vok- senuddannelsescentre og andre udbydere af ordblindeundervisning for voksne skal samarbejde med regionsrådet om koordineringen af under- visning. Ved koordineringen anvendes den plan for udbud af ordblindeunder- visning, som det enkelte voksenuddannelsescenter udarbejder. På bag- grund heraf indgår i koordineringen resultater af evalueringer af de en- kelte voksenuddannelsescentres indsatser i regionen, hensyntagen til re- gionens samlede behov, målet for indsatsen i regionen samt omfang af udbuddet ved voksenuddannelsescentre og driftsoverenskomstparter (arten og antallet af undervisningssteder) i regionen.   I henhold til § 6, stk. 2, i lov nr. 592 af 24. juni 2005 (L 108) tilbyder vok- senuddannelsescentrene de driftsoverenskomstparter, som amtsrådet har indgået driftsoverenskomst med om bl.a. ordblindeundervisning for voksne, og som er gældende den 31. december 2006, driftsoverenskomst på uændrede vilkår indtil den 31. december 2008.   Voksenuddannelsescentrene tilbyder de amtskommunale og kommunale institutioner, som den 31. december 2006 har varetaget bl.a. ordblin- deundervisning for voksne, driftsoverenskomst indtil den 31. december 2008. Det følger § 6, stk. 3, i lov nr. 592.  
4 Overgangsbestemmelsen vil således dels sikre kontinuitet i udbuddet af ordblindeundervisning for voksne, dels sikre at der i en overgangsperio- de er en tilstrækkelig variation i udbuddet af de to uddannelser på for- skellige typer af uddannelsesinstitutioner. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder