Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
12. januar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 87 (Alm. del - bilag 137):
I brev af 21. december 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 87:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. december 2005 fra
Mette Pedersen, Svendborg, vedrørende gymnasiereformen, jf. alm. Del -
bilag 137.
Svar:
Henvendelsen fra Mette Pedersen skal ses i lyset af, at det i forbindelse
med gymnasiereformen blev besluttet, at niveauerne for begynderspro-
gene i de gymnasiale uddannelser skulle tilpasses niveaubetegnelserne for
de øvrige fag i uddannelserne. Det indebærer groft sagt, at 2 års under-
visning i et begyndersprog indplaceres som et B-niveau, og at A-niveauet
svarer til 3 års undervisning i faget. Før gymnasiereformen svarede 2 års
undervisning til et C-niveau og 3 år til et B-niveau.
Mette Pedersens problem er, at hun gerne vil optages på journalistud-
dannelsen ved Syddansk Universitet. Der er mange ansøgere til denne
uddannelse, og Mette Pedersen er derfor nervøs for, at hun må vente til
2008 med at komme ind. I 2008 træder de nye adgangskrav til de videre-
gående uddannelser i kraft, hvilket indebærer, at hun skal opfylde blandt
andet kravet om begyndersprog på A-niveau. Mette Pedersen dimitterer i
sommeren 2006 med spansk på C-niveau, og dermed opfylder hun ikke
adgangskravene i 2008 til journalistuddannelsen ved SDU. Hun vil derfor
skulle supplere til A-niveau, hvis hun søger optagelse i 2008. Mette Pe-
dersens C-niveau i begyndersprog svarer til B-niveau i begyndersprog
efter gymnasiereformen. Efter Undervisningsministeriets regler om merit
i de gymnasiale uddannelser vil hun kunne søge og opnå merit i forbin-
delse med optagelse på GSK eller VUC-enkeltfag således, at hendes C-
niveau anerkendes som svarende til niveau B efter nye regler. Hun vil
dermed kunne optages på hold, der forbereder til prøve på A-niveau,
hvis det bliver nødvendigt for hende at supplere.