Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 15. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg   Christiansborg   Svar på spørgsmål 76 (Alm. del): I brev af 14. december 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 76: ”Hvilke initiativer ønsker ministeren at tage for at sikre høj kvalitet i hele censorinstitutionen?” Svar: EVA’s undersøgelse af censorinstitutionen omfatter på Undervisnings- ministeriets område både ungdomsuddannelsesområdet og området for de korte og mellemlange videregående uddannelser. Generelt viser un- dersøgelsen, at censorinstitutionen i overensstemmelse med dens formål fungerer som kvalitetssikring af eksamen. Vurderingen er, at censorerne gennem deres faglige integritet og ansvarlighed sikrer det faglige niveau og elevernes rettigheder. Dog kan der især på de mindre videregående uddannelser lokalt være problemer med at efterleve kravet om censorer- nes uafhængighed. Undersøgelsen viser endvidere, at censorindberetnin- gerne på det videregående område og på visse ungdomsuddannelser kan anvendes bedre som led i en generel og overordnet kvalitetssikring af uddannelserne. Der henvises også til EVA’s redegørelse omtalt i svaret på spørgsmål 75 (Alm. del). Det er på den baggrund min generelle vurdering, at censorinstitutionerne fungerer tilfredsstillende, når det gælder sikring af kvalitet og fagligt ni- veau. Dette udelukker dog ikke, at der kan blive tale om en modernisering af censorinstitutionen, herunder når det gælder udvælgelse af censorer til konkrete prøver. Her overvejer jeg at sikre en højere grad af uafhængig- hed mellem censorinstitutionerne og de prøveafholdende institutioner. Det indgår også i mine overvejelser at indføre bestemmelser, der sikrer en mere struktureret censorrapportering, idet omfanget af tilbagemeldin- ger fra censorkorpsene varierer meget fra uddannelse til uddannelse, jf. i øvrigt regeringsoplægget ”Modernisering af prøver, eksamener og karak- terer”, januar 2004.
2 Jeg vil også overveje, om ressourcerne til censur anvendes på den bedste måde, eller om der er behov for at prioritere anderledes. For eksempel kræves der ikke brug af censorer ved prøver, der tester basale faglige færdigheder og kundskaber, og som gennemføres ved brug af it, jf. den netop indførte digitale prøve i fysik/kemi i grundskolen. For så vidt angår universitetsuddannelserne, har jeg bedt Videnskabs- ministeren om at bidrage med et svar. Videnskabsministeren fremhæver, at EVA's undersøgelse af universitetsuddannelserne har vist, at censor- funktionen i al væsentligt fungerer efter formålet, når det gælder censo- rernes sikring af den enkelte eksaminations kvalitet. Med hensyn til cen- sorinstitutionens sikring af uddannelsernes generelle kvalitet er undersø- gelsen derimod væsentligt mere forbeholden. I lyset heraf vil viden- skabsministeren i dialog med universiteterne overveje, hvordan der kan ske forbedringer, herunder i censorkorpsets fremtidige opgavevaretagel- se. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder