Uddannelsesudvalget 2005-06
UDU Alm.del
Offentligt
232120_0001.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for videregående
uddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5666
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
20. december 2005
Svar på alm. del spørgsmål 71:
I brev af 1. december 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 71:
"Ministeren bedes redegøre for omfanget af studievejledning på de en-
kelte seminarier."
Svar:
For både læreruddannelsen og pædagoguddannelsen gælder bekendtgø-
relse nr. 298 af 28. april 2004 om vejledning om gennemførelse af ud-
dannelser på Undervisningsministeriets område.
Af bekendtgørelsen fremgår, at formålet med vejledningen er, at den
enkelte studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst muligt
fagligt og personligt udbytte. Herudover skal vejledningen understøtte
den studerendes evne til at træffe de valg, som indgår i tilrettelæggelsen
af den enkeltes uddannelse med forståelse for sammenhængen mellem
disse valg og det efterfølgende uddannelses- eller beskæftigelsesønske,
samt understøtte elevens mulighed for at tilegne sig brede uddannelses-
og studiekompetencer herunder studiemetoder, hensigtsmæssige læse- og
arbejdsvaner samt samarbejdsformer.
Endelig indeholder bekendtgørelsen bestemmelser om vejledningens
tilrettelæggelse, vejledningens indhold og vejlederkvalifikationer.
Herudover er der i læreruddannelsesloven og i bekendtgørelsen om ud-
dannelse af lærere til folkeskolen ikke fastsat regler om studievejledning,
men lærerseminarierne udbyder studievejledning af forskelligt omfang og
indhold.
Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af en opgørelse over om-
fanget af studievejledning ved de enkelte seminarier.
UDU, Alm.del - 2005-06 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om redegørelse for omfanget af studievejledning på de enkelte seminarier, til undervisningsministeren
2
De fleste seminarier har etableret et egentligt studievejlederkontor, hvor
studievejledere (ofte lærere) og studentervejledere (lærerstuderende) vej-
leder de studerende om en række forhold i relation til gennemførelse af
den påbegyndte uddannelse.
Enkelte lærerseminarier tilbyder en studiefaglig samtale før studiestart.
Som eksempel på hvorledes forpligtelsen for institutionen til at forestå
vejledning organiseres og tilrettelægges, kan jeg oplyse, at Københavns
Dag- og Aftenseminarium (KDAS) har oplyst, at deres studievejledning
omhandler såvel rådgivning om studiefaglige spørgsmål fra de studeren-
de (linjefagsvalg og faglige problemer i studiet), som rådgivning om mere
studiesociale spørgsmål (SU-regler, orlov og mere personlige problemer i
relation til at få studie og privatliv til at spille sammen).
Omfanget af studievejledning på KDAS, der har godt 1000 studerende,
er opgjort til ca. 800 arbejdstimer for studievejlederne og ca. 200 arbejds-
timer for studentervejlederne. Herudover er alle lærere forpligtet til at
give faglig vejledning i henhold til seminariets lokalaftale.
For pædagoguddannelsen er det yderligere fastsat i bekendtgørelse nr.
930 af 8. december 1997 om uddannelse af pædagoger, hvordan pæda-
gogseminarierne skal vejlede deres studerende. Således fremgår det af
denne bekendtgørelses § 5. stk. 3, at ”Seminariet tilbyder gennem hele
uddannelsesforløbet studievejledning og faglig vejledning. I grundlaget
for den faglige vejledning indgår standpunktsbedømmelser, praktikvur-
deringer samt prøven i 1. studieår…”
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer
Med venlig hilsen
Bertel Haarder