Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5567 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 8. december 2005 Svar på spørgsmål 59 (Alm. del - bilag): I brev af 25. november 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 59: "I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål 31 (alm. del) bedes mini- steren oplyse følgende: - Ministeren gør i sit svar opmærksom på, at Undervisningsmini- steriet og Transport- og Energiministeriet ikke havde færdiggjort arbejdet omkring økonomien i de nye fælles kompetencebeskri- velser (FKB'er) til Baneområdet, inden disse blev sendt i udbud til skolerne. Skolerne skulle med andre ord byde på opgaven uden overhovedet at kende de økonomiske forudsætninger og omfanget af aktiviteterne. Mener Ministeren, at denne frem- gangsmåde er i overensstemmelse med de forretningsmæssige principper, ministeriet ønsker benyttet af erhvervsskolernes be- styrelser og ledelser? - Det fremgår af udbudsmaterialet, at erhvervsskolerne skal sikre en optimal udnyttelse af kapaciteten, således at de afsatte res- sourcer udnyttes bedst muligt. Hvordan mener ministeren, at er- hvervsskolerne i en udbudsrunde skal forholde sig til dette krav, når ministeriet ikke oplyser noget omkring ressourcerne? - Ministeren gør endvidere i sit svar på spørgsmål 31 opmærksom på, at institutionerne, hvis de mangler lærerkræfter og udstyr til undervisningen, kan etablere aftaler med andre institutioner, der råder over de nødvendige lærerkræfter og det nødvendige udstyr. Herunder nævner ministeren den svenske Banskolan, der er en privat resultatorienteret forretning. Priserne på Banskolans kurser på målene i FKB'en fremgår i øvrigt af deres hjemmeside. Mener ministeren, at de erhvervsskoler, der vinder udbuddet af Banesty- relsen FKB’er, selv skal betale differencen mellem et kommende udmeldt taxameter og f.eks. Banskolans eller en anden privat ud- byders priser, såfremt de ikke har egne lærerkræfter og udstyr til alle mål i FKB’en?"
2 Svar: Til spørgsmålet om økonomi og aktivitetsomfang kan jeg oplyse, at Un- dervisningsministeriet er i fortsat dialog med Transport- og Energimini- steriet med henblik på at tilvejebringe oplysninger herom. Takstindplace- ringen af de nye uddannelser vil blive udmeldt så hurtigt som muligt, når vilkårene er endeligt på plads. Jeg vil gerne medgive, at oplysningerne om de økonomiske vilkår ikke er en uvæsentlig parameter, som ideelt set burde have været på plads, før institutionerne blev anmodet om at ansøge om udbudsgodkendelse til de nye fælles kompetencebeskrivelser (FKB’er). Af hensyn til en hurtig af- klaring med henblik på iværksættelse af de nye uddannelser har jeg imid- lertid i denne sag vurderet, at dette hensyn vejede tungere end en endelig afklaring af de økonomiske vilkår.   På den anden side er jeg af den opfattelse, at det i denne sag først og fremmest er op til institutionerne at vurdere, om de besidder den faglige bæredygtighed med hensyn til lærerkræfter og udstyr. Skolerne skal na- turligvis også foretage økonomiske overvejelser, men jeg mener ikke, det alene bør være udslagsgivende for, hvorvidt de søger udbudsgodkendelse eller ej. Jeg kan i øvrigt oplyse, at de takster, der gælder inden for den Erhvervs- rettede Voksen- og Efteruddannelse (EVE), ikke er omkostningsnære, men politisk fastsatte. Taksterne skal set under et give en rimelig dæk- ning af de omkostninger, der er forbundet med at gennemføre uddannel- serne. Der vil derfor for den enkelte institution både være takster, der giver overskud, og takster, der giver underskud. Det er i den forbindelse institutionernes ansvar at sikre den bedst mulige udnyttelse af ressour- cerne inden for disse rammer. At taksterne ikke er omkostningsnære betyder videre, at de ikke kan for- ventes at dække bestemte udgifter, såsom private udbyderes priser. Der er dog ikke noget til hinder for, at skolerne prioriterer deres ressourcer sådan, at de får mulighed for at købe ydelser hos private udbydere på bestemte områder. Som det er tilfældet på øvrige transportområder inden for AMU (eksem- pelvis flybranchen) har jeg endvidere en forventning om, at branchen bidrager med at stille udstyr og faciliteter til rådighed i erkendelse af, at branchen selv bærer et ansvar for, at efteruddannelsesindsatsen på områ- det løftes. Dette vil i så fald afhjælpe skolernes behov for at skulle leje eller købe udstyr fra private firmaer. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer
3 Med venlig hilsen Bertel Haarder