Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail uvm@uvm.dk
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
12. december 2005
Svar på spørgsmål 54 (Alm. del - bilag 91):
I brev af 24. november 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 54 :
"Ministeren bedes kommentere rapporten ”Kinesiske studerende på
danske højskoler”, jf. alm. Del – bilag 91. Ministeren bedes herunder
oplyse om oplysningerne i rapporten er korrekte?"
Svar:
Jeg kan om rapportens indhold sammenfattende oplyse følgende:
Ask Højskole gennemførte i foråret 2005 et kursus for kinesere,
der mangler engelsksproglige forudsætninger for umiddelbart at
kunne optages på en erhvervsrettet uddannelse i Danmark. Kur-
set gennemførtes uden for højskoleloven.
Eleverne rekrutteredes gennem skolens agent i Kina, der igen re-
krutterer fra frie agenter. Ansøgere betaler ca. 120.000 kr. til un-
deragenten. Heraf får højskolen 35.000 kr., og dens agent får ca.
10.000 kr.
Seks ud af 28 betalende elever afrejste ikke fra Kina, 17 forsvandt
inden eller under kurset, heraf 6 under mellemlandingen i Paris,
én uddanner sig videre i Danmark, og fire er rejst tilbage til Kina.
Resultatet fik skolen til at ændre procedure. Bl.a. arrangeredes en
uges undervisning i Kina med lærere fra højskolen, og eleverne
skulle ledsages på rejsen til Danmark, der skulle gennemføres
uden mellemlanding.
En af de to lærere besluttede under opholdet i Kina at træde ud
af projektet og rejse hjem før tid. Sammen med sin mand, der var
med på rejsen, og som var lærer på skolen, udarbejdede hun en
2
rapport til skolen, hvori de tager stærkt afstand fra projektet.
Skolens bestyrelse besluttede dog at gennemføre det planlagte ef-
terårshold i tillid til den opstrammede procedure.
Efterårskurset var af 14 ugers varighed for elever, der efter en
sprogtest på den danske ambassade i Beijing havde fået opholds-
tilladelse til at gå på det pågældende kursus. Også dette kursus
gennemførtes uden for højskoleloven.13 ud af 23 betalende ele-
ver fik ikke opholdstilladelse, da de ikke bestod sprogprøven i
Kina. Af de 10 indrejste elever er ni hoppet af.
Højskoleopholdet tjener efter rapportens forfatteres vurdering
alene som en nødvendig og billig indrejsemulighed i Schengen-
landene. Denne vurdering understøttes efter forfatternes opfat-
telse af annoncering som ”Danmark – billig billet til Vesteuropa”
og ”Direkte til Schengenlandene via højskolerne, for det er bil-
ligt”.
Det er sammenfattende forfatternes opfattelse,
at kineserproblemet er kendt i højskolekredse,
at den opstrammede procedure ikke vil få nogen effekt, da den
ikke berører det altafgørende problem, de frie agenter,
at Ask (og andre højskoler) reelt medvirker til menneskesmug-
ling,
at dette sker af økonomiske grunde. De indbetalte beløb tilbage-
betales ikke, heller ikke hvis den pågældende unge ikke kan få vi-
sum/opholdstilladelse på grund af mangelfulde engelskkundska-
ber, og
at skolen ikke længere kan siges at handle i god tro.
Jeg kan supplerende oplyse, at Ask Højskole nu fratrådte forstander i en
kommentar til sagen, inden rapporten forelå, har pointeret, at man havde
tillid til, at den opstrammede procedure ville løse problemet. Da dette
viste sig ikke at holde, har skolen ”stoppet trafikken med kinesere”.
Jeg kan yderligere oplyse, at Ask Højskole den 9. november 2005 indgav
konkursbegæring. Angiveligt har denne beslutning ikke noget med kine-
sersagen at gøre, men skyldes manglende likviditet, efter at skolen over
en periode har oparbejdet et større underskud.
Som nævnt er det opfattelsen hos forfatterne af rapporten, at skolen ikke
kan siges at have handlet i god tro, mens den daværende forstander har
givet udtryk for, at skolen forsøgte at gardere sig mod at blive misbrugt
bl.a. ved at arrangere et forkursus i Kina og ved at ledsage eleverne på
rejsen fra Kina til højskolen. Det tilkommer ikke mig at afgøre, hvem af
parterne der har ret.
3
Jeg kan imidlertid ikke acceptere, at danske uddannelsesinstitutioner -
heller ikke ufrivilligt - medvirker til illegal indvandring. Jeg er glad for at
kunne oplyse, at integrationsministeren har sat sig i spidsen for et initia-
tiv, der ud over de to ministerier også omfatter Ministeriet for Viden-
skab, Teknologi og Udvikling samt Skatteministeriet. Sammen skal vi se
på, hvilke initiativer der skal tages for bl.a. at sikre, at udlændinge, der får
opholdstilladelse til at studere i Danmark, ikke anvender opholdstilladel-
sen til illegal indvandring. Rapporten vil indgå i dette arbejde.
Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om resultaterne af det tværmini-
sterielle arbejde.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer
Med venlig hilsen
Bertel Haarder