Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
14. november 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 42 (Alm. del - bilag 51):
I brev af 1. november 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 42 :
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Katrine Fly, Risskov
vedrørende meritpædagoguddannelsen, jf. UDU alm. del bilag 51.
Herunder bedes ministeren oplyse, hvilke overvejelser der ligger til grund
for at lave lovgivning med tilbagevirkende kraft."
Svar:
Regeringen og Dansk Folkeparti har den 7. november 2005 indgået aftale
om finansloven for 2006. Aftalen indebærer at der, som foreslået på fi-
nanslovforslaget for 2006, gennemføres selektive takstnedsættelser for en
række uddannelser på MVU-niveau under åben uddannelse. Takstned-
sættelserne er sket med henblik på harmonisering af deltagerbetalingen
på voksenuddannelsesområdet. Som situationen er nu, er erhvervsrettet
efter- og videreuddannelse, f.eks. arbejdsmarkedsuddannelser, væsentligt
dyrere end efter- og videreuddannelse på en række mellemlange videre-
gående uddannelser under åben uddannelse. Det mener jeg ikke er rime-
ligt.
De selektive takstnedsættelser omfatter kun uddannelser, som på nuvæ-
rende tidspunkt har en relativt lav deltagerbetaling. Deltagerbetalingen på
meritpædagoguddannelsen er generelt meget lav sammenlignet med en
række øvrige efter- og videreuddannelsestilbud. Den gennemsnitlige del-
tagerbetaling udgør ca. 9.300 kr. pr. årselev på meritpædagoguddannel-
sen. Til sammenligning koster det ca. 20-25.000 kr. pr. årselev på merit-
læreruddannelsen og ca. 20-30.000 kr. pr. årselev på arbejdsmarkedsud-
dannelserne. Selv hvis hele den selektive takstnedsættelse på 7.300 kr. pr.
årselev overvæltes direkte på deltagerbetalingen, vil deltagerbetalingen på
meritpædagoguddannelsen fortsat være væsentligt mindre end for mange
af de øvrige efter- og videreuddannelsestilbud.