Afdelingen for videregående uddannelser Frederiksholms Kanal 26 1220 København K. Tlf. 3392 5600 Fax 3392 5666 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 1. december 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg   Svar på alm. del spørgsmål 36: I brev af 27. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 36: "Har ministeren overvejet at give praktikken en løbende vurdering, sikre at de formelle regler vedrørende praktik respekteres, at der kun anvendes uddannede praktiklærere, at der gives flere timer samt at der indarbejdes progression i de forskellige praktikperioder?" Svar: Praktikken indgår som en integreret del af læreruddannelsen, og den er derfor underlagt det samme tilsyn som resten af uddannelsen. I modsæt- ning til kravet om lektorbedømmelse af seminariernes undervisere er der ingen formelle krav til praktiklærerne. Det er dog min opfattelse, at ud- dannelsesinstitutionens, praktikstedets og den studerendes opgaver i forbindelse med forberedelse, gennemførelse og efterbehandling af prak- tikken skal tydeliggøres, herunder sammenhængen mellem praktikken og uddannelsen på institutionen. Dette indgår i regeringens overvejelser om en reform af læreruddannelsen. Det er kommunerne, der ansætter lærerne i folkeskolen, og det er kom- munerne, der sender lærerne på efter- og videreuddannelse til praktiklæ- rere ved CVU’erne. Det er således kommunerne, der skal sikre, at prak- tikstedet har lærere med de fornødne kvalifikationer til at forestå praktik- ken.   Undervisningsministeriet yder tilskud til institutionernes varetagelse af de administrative og undervisningsmæssige praktikopgaver gennem praktik- taxameteret, der er ens for alle korte og mellemlange videregående ud- dannelser. Derudover ydes der et refusionstaxameter til institutionerne, idet disse er forpligtet til at afholde praktikudgifter til praktikstedet. De to takster er i 2005 henholdsvis 10.600 kr. og 26.000 kr. per studenter- årsværk.
2 Af aftalen mellem Lærernes Centralorganisation og Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Amtsrådsforeningen om praktik i uddannelsen til lærere i folkeskolen fremgår, at der forud for forhandlingerne om indgåelse af en lokalaftale mellem parterne om vilkårene for medvirken til praktikvirksomheden skal finde en drøftelse sted mellem seminarium, (amts)kommune og kreds/(lokale) repræsentanter for organisationen. Formålet er i sammen- hæng med seminariets studieordning at få fastlagt bl.a. indhold og om- fang af praktiktimer, vejledningstimer og praktikundervisningstimer, her- under særlige behov i praktikken i uddannelsen til meritlærer. Det er så- ledes parterne, der sammen fastlægger, hvor mange timer der skal være i praktikken. Læreruddannelsen er en professionsbacheloruddannelse, og jf. § 5. stk. 1., nr. 5 i bekendtgørelse nr. 113 af 19. februar 2001 om uddannelsen til professionsbachelor tilrettelægges praktikken med progression mod det selvstændigt udøvende. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder