Regeringens Forslag til Finanslov for finansåret 2007 (FFL 2007) er offentliggjort torsdag d. 29. august 2006.
Den endelige Finanslov for 2007 forventes vedtaget medio december.
De ressourcer, der er angivet i dette brev, udmeldes med forbehold for ændringer frem til finanslovens vedtagelse.
1. Strukturen i finanslovsforslaget.
På Forslaget til Finanslov for 2007 (FFL07) er alle driftsudgifter vedrørende kommunalreformen på Undervisningsministeriets område indplaceret på en samlet reserve på § 20.11.79.02. Denne reserve rummer dermed midlerne til såvel det almene gymnasium og hf som social- og sundhedsuddannelser, voksenuddannelser og de øvrige uddannelsesaktiviteter, der overgår fra amterne til staten. Reserven udgør i 2007 8.167,2 mio. kr., der vil blive udmøntet på de forskellige formål og sektorer på ændringsforslag til finansloven. På samme vis er der indsat en anlægsreserve på § 20.11.75, der skal dække anlægsomkostninger i 2007. Den udgør 370 mio. kr. i 2007.
2. Hvorledes er bevillingen til den enkelte institution for 2007 udarbejdet?
A. Der tages udgangspunkt i den indmeldte bevilling i maj 2006 |
|
B. Bevillingen reduceres med udgifter til ejendomsskatter, husleje og udvendig vedligeholdelse |
|
C. Der tages midler ud til pædagogikumudgifter, i det omfang bevillingen har været fordelt til institutionsbudgetterne, jf. pkt. 4C |
|
D. Der tages midler ud til puljer, jf. pkt. 6 |
|
E. Der tillægges givne tillægsbevillinger til ny løn eller anden lønjustering |
|
F. Der tillægges ekstra bevillinger til bygninger, hvor der tages flere m2 i brug i 2006/2007 |
|
G. Andre bevillinger – eksempelvis brobygning |
|
S.1 Vi har nu en ny samlet bevillingssum af A til F |
|
P. Â Â Â Den nye bevilling pl-reguleres: (S1 * 2,4 %) |
|
AF. Der tillægges bevilling til ændret aktivitet i forår 2007 faste udgifter |
|
AV. Der tillægges bevilling til ændret aktivitet i forår 2007 variable udgifter |
|
S.2 Vi har nu den samlede bevilling til grundaktiviteten og øget aktivitet i 1. halvår |
|
Bevillingen fremgår af vedlagte regneark
4. Beskrivelse af de enkelte elementer
Der tages forbehold for reguleringer som følge af nye oplysninger om grundlaget for den enkelte institutionsbevilling.
4. A. Hvad er det for en bevilling vi tager udgangspunkt i?
I maj 2006 indmeldte institutionerne og amterne, hvad deres foreløbige bevilling for 2006 var. Det er denne bevilling, der tages udgangspunkt i. Bevillingen justeres med kendte tillægsbevillinger, der videreføres i 2007.
Engangsudgifter, der er givet som tillægsbevillinger, er ikke indarbejdet.Â
4.B. Husleje og ejendomsskatter
Husleje og ejendomsskatter er udtrukket af de indmeldte budgetter, fordi de fremtidige udgifter til husleje og ejendomsskatter betales centralt.
Endvidere vil Universitets- og Bygningsstyrelsen sørge for gennemførelse af ydre vedligeholdelsesprojekter efter en landsdækkende prioritering.
4. C. og D. Overførsel af bevilling til pædagogikum og puljerÂ
Overførsel til pædagogikum
Da ministeriet ikke har været i besiddelse af en oversigt over pædagogikumkandidaternes fordeling på de enkelte gymnasier i henholdsvis forår og efterår 2006, bidrager institutionerne i bevillingsbilaget med et beløb efter antal årselever i 1. halvår 2007, for den del af amtets bevilling til pædagogikum, der er indgået i den enkelte institutions bevilling.
Alle institutioner bidrager således, uanset om de aktuelt har ansat pædagogikumkandidater.
De centrale bevillinger, der er afsat i hvert amt, modregnes i satsen for institutionerne i det enkelte amt.
Eksempel:
Hvis institutionerne i amt X skal bidrage med 10 mio. kr. og 2.000 kr. pr. Ã¥rselev, og amtet har afsat 5 mio. kr. centralt, reduceres satsen til det halve: nemlig 1000 kr. pr. Ã¥rselev.Â
Der er på bevillingsskemaet foretaget en foreløbig reduktion pr. årselev.
Ministeriet tager forbehold for beregningen og kan vende tilbage senere med en justeret beregning.
Puljer
Der udtrækkes 500 kr. pr. årselev til de afsatte puljer.
Ministeriet tager forbehold for beregningen og kan vende tilbage senere med en justeret beregning
4. E Lønjustering
I det omfang ny løn er fordelt efter det første indmeldte budget, er det tillagt bevillingen. Der kan ogsÃ¥ være andre justeringer af løn, der er indarbejdet.Â
4. F Bygninger
Der er indarbejdet ekstra bevillinger til energi, rengøring og andre bygningsdriftsudgifter, herunder indvendig vedligeholdelse, i forbindelse med ibrugtagning af nye m2.
4. G Brobygning
Brobygning ydes til de institutioner, der har haft bevilling til aktiviteten i 2006, med mindre andet er aftalt mellem de enkelte institutioner. I det omfang, aktiviteten efter aftale flyttes mellem to institutioner, vil der ske en korrektion af bevillingen i 2007.
4 P. Pl-regulering
Finanslovsforslagets rammer og takster er pris- og lønreguleret i forhold til 2006 med 2,4 pct., svarende til Finansministeriets forventninger til pris- og lønudviklingen fra 2006 til 2007.
4. Justering af bevillingen som følge af ændret aktivitet
I det følgende beskrives principperne for korrektion af bevillingen som følge af ændret aktivitet i 1.halvår 2007 i forhold til 2006.
4. A1 Prognose til regulering af faste udgifter
Den udarbejdes på følgende vis:
Man beregner, hvor stor en elevaktivitet en institution har fået bevilling til i 2006. Det hedder budgetforudsætningen.
Den første budgetforudsætning B1 er bestanden i februar 2006 fremskrevet fra september 2005 uden regulering for frafald.
Det betyder, at februarbestand sættes til september optag 2005.
Den anden budgetforudsætning B2 er det antal elever i august 2006, der er givet bevilling til i det budget, der blev indsendt til ministeriet i maj 2006.
Den første budgetforudsætning B1 multipliceres med            7/12
Den anden budgetforudsætning B2 multipliceres med           5/12
B = Summen, som er den samlede budgetforudsætning       12/12
De 7/12 er udtryk for, at aktiviteten vægter mere i 1. halvår end i andet halvår.
Aktivitet 1. halvår udløser 7/12 årselev og aktivitet 2. halvår udløser 5/12 årselev.
Hvor mange elever skal undervises i 1. halvår 2007?
Der er oprettet et antal klasser i august 2007, som ikke forudsættes justeret i 1. halvår 2007, selv om eleverne falder fra.
Elevtallet i 1. halvår 2007 sættes derfor til elevtallet optalt den 25. august 2006 = E.
Den ekstra belastning, der er i 1. halvår 2007 i forhold til budgettallet, er derfor:
(Elevtal 1. halvår 2007 – budgetteret elevtal) * 7/12.
For institutioner, hvor budgettet er bestemt af antal klasser og ikke af antal elever, sættes budgetteret optag lig det faktiske optag, dersom det faktiske optag er mindre end det budgetterede optag for stx.
Vi tilgodeser hermed i 1. halvår de institutioner, som har fået bevilling til oprettelse af et antal klasser på baggrund af bestemt elevtal, men hvor elevtallet ikke blev realiseret.
For 2. halvår 2007 vil den fulde effekt af faldende elevtal i forhold til budgetforudsætningen i 2006 blive indarbejdet i budgettet som en negativ regulering.
Til faste uddannelsesudgifter gives der 39.700 kr. pr. ekstra årselev
4. A.2. Prognose til korrektion af variable udgifter.
Man beregner, hvor stor en elevaktivitet en institution har fået bevilling til i 2006. Det hedder budgetforudsætningen.
Â
Den første budgetforudsætning B1 er den faktiske bestand fremskrevet fra september 2005 med regulering for frafald.
Den anden budgetforudsætning B2 er det antal elever i august 2006, der er givet bevilling til i det budget, der blev indsendt til ministeriet i maj 2006.
Den første budgetforudsætning B1 multipliceres med            7/12
Den anden budgetforudsætning B2 multipliceres med           5/12
B = Summen, som er den samlede budgetforudsætning       12/12
De 7/12 er udtryk for, at aktiviteten vægter mere i 1. halvår end i andet halvår.
Aktivitet 1. halvår udløser 7/12 årselev og aktivitet 2. halvår udløser 5/12 årselev.
Hvor mange elever skal undervises i 1. halvår 2007?
Der er optaget et antal elever i august 2007, som korrigeres for frafald.
Elevtallet i 1. halvår 2007 beregnes derfor som elevtallet optalt den 25. august 2006 * prognosticeret frafald fra 25. august til februar 2007.
Den ekstra belastning, der er i 1. halvår 2007 i forhold til budgettallet, er
derfor:
(Elevtal 1. halvår 2007 korrigeret for frafald – budgetteret elevtal) * 7/12.
Til variable udgifter som rettetid, vejledning og materiale og apparaturudgifter gives der eller fratrækkes der:
9.300 kr. pr. stx årselev
De 9.300 kr. er beregnet efter følgende forudsætninger:
25,6 timer pr. elev til opgaveretning af 280 kr. pr. time      = 7.168 kr. Â
2,3 timer pr. elev til vejledning af ellever af 280 kr. pr. time =Â Â Â 644 kr.
Materialeudgifter m.v.                                                         = 1.500 kr.
I alt                                                                                          9.312 kr.                                             Â
De 9.312 kr. er afrundet til 9.300 kr.
4.2 IB
Bevillingerne beregnes efter samme principper som stx.
Der vil ikke blive bevillingsreguleret for ekstra optag ud over en af ministeriet fastsat optagelsesramme.
4.3 Hf.
Der anvendes de samme prognoseprincipper som for stx.
Dog gælder, at det faktiske optagelsestal ikke sættes lig det budgetterede optagelsestal, hvis det budgetterede optagelsestal er større end det faktiske optag.
Det betyder, at institutioner, der har oplevet et elevfald på hf, men som ikke i 2006 har fået bevillingen sat ned, må organisere undervisningen, så den svarer til bevillingen i foråret 2007.
Til faste uddannelsesudgifter gives eller udtrækkes der 44.500 pr. årselev
For hf-elever fastsættes den variable sats til:
20 timer pr. elev til opgaveretning af 280 kr. pr. time            = 5.600 kr. Â
Materialeudgifter m.v.                                                           = 1.500 kr.
I alt                                                                                          7.100 kr.                                                   Â
5. Hvad er taxameterbelagt?
Bevillinger til pædagogikum i 2007 gives efter taxameterprincippet.
Der vil være 3 takster:
Takststørrelser og opgørelsesprincipper for indberetning af aktivitet samt
Indberetning af aktivitet udmeldelses senere i 2007.
6. Hvad kan der søges i ministeriet?
Der afsættes følgende puljer på ændringsforslaget til finanslov 2007:
           som fordeles efter konkret ansøgning i SU-styrelsen.
Midlerne til uddannelsesudvikling fordeles efter konkret ansøgning til Afdelingen for gymnasiale uddannelser.
7. Hvad ligger uden for bevillingen?
Gymnasial supplering og gymnasiale kurser for indvandrere og flygtninge
Denne aktivitet fortsætter på samme vilkår som i 2006 og med samme tilskudsmodel som i 2006. Vilkår og takststruktur vil blive taget op i forbindelse med finanslovsforslaget for 2008.
Refusioner fra kommuner og staten
Udgifter til fleksjob refunderes efter det gældende regelsæt.
Barseludgifter
De betales fremover af den centrale barselsfond.
Der kan blive tale om regulering i det omfang skolernes bevillinger i 2006 omfatter både ordinær løn og løn til barselsvikar.
8. Yderligere justering af bevillingerne i 2007
8.1 Administration
Administrationsbevillinger
Denne udmelding viderefører administrationsbevillingerne fra 2006 med pris- og lønregulering på 2,4 %.
De endelige administrationsbevillinger for 2007 udmeldes senere og beregnes konkret for hver institution blandt andet efter antal overførte medarbejdere og institutionens forventede administrative bemanding ved årets udgang.
8.2 Yderligere bevilling til meroptag
I september 2007 vil der blive indregnet bevilling til meroptag i 2. halvår 2007 samt videreførelse og justering af meroptagsbevillingen i 1. halvår
2007 med elevfrafald indregnet.
9. Andre bevillingsforudsætninger
9.1 Produktivitetsbesparelser
Der er ingen produktivitetsbesparelser indarbejdet i 2007.
9.2 Besparelse pÃ¥ administration i BO-Ã¥r (Ã¥rene 2008 - 2010)    Â
Regeringen har besluttet at gennemføre effektiviseringer på 5 pct. årligt i 2008 til 2010 for de administrative driftsfunktioner m.v. i amternes centrale forvaltninger, der overføres til staten.
9.3 Stigning i energipriser
Stigning i energipriser i 2007 skal afholdes inden for den udmeldte pris-og lønregulering på 2,4 %. Der vil ikke i 2007 blive givet tillægsbevillinger til stigende energipriser.
9.4 Udgifter til Copy-dan og fleksjob
Udgifterne afholdes inden for den udmeldte ramme til det enkelte gymnasium.
10. Likviditet
Ministeriet vil udbetale en andel af rammetilskuddet, så det giver skolerne en rimelig likviditet ved overgang til selveje. Størrelsen heraf vil blive udmeldt senere.
11. Moms
Alle bevillinger er oplyst uden moms. Institutionerne vil senere blive orienteret om, hvorledes de får momsudgifter dækket.
12. Hvad sendes der ud udover dette brev?
Der vedlægges et bevillingsskema, der viser, hvorledes det foreløbige budget er sammensat og et skema, der viser beregningen af aktiviteten og grundlaget for regulering af uddannelsesbevillingen.
Der udsendes senere særskilte breve til kostgymnasierne om bevillinger til kostafdelingerne.
Specialkonsulent