Folketinget
Svar på spørgsmål 177 (Alm. del):
I brev af 17. august 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 177:
â€Er der nogen bindinger pÃ¥, at de ressourcer kommunerne fÃ¥r fra Undervisningsministeriet til en særlig indsats overfor tosprogede skal være en nettoudvidelse af indsatsen og ikke afløse besparelser andre steder i budgettet?â€
Svar:
Undervisningsministeriet rÃ¥der ikke over en finanslovspulje til særlig indÂsats for tosprogede elever i folkeskolen. Ressourcetildelingen til tosprogede elever i den kommunale folkeskole er alene et kommunalt anliggende, der baseres pÃ¥ en lokal vurdering af behovet sammenholdt med det ønskede serviceniveau i kommunen og de gældende centralt fastsatte retÂningslinjer. Ifølge folkeskoleloven forudsættes det, at tosprogede elever i folÂkeskolen modtager særlig danskundervisning i fornødent omfang (folÂkeskolelovens § 5, stk. 7, og bekendtgørelse nr. 31 af 20. januar 2006 om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog). Endvidere forudsættes, at tosprogede børn i førskolealderen gives sprogstimulering, nÃ¥r de ud fra en faglig vurdering skønnes at have behov for det (folkeskolelovens § 4 a og vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede smÃ¥børn). Det gælder generelt, at den blokÂtilskudskompensation, den enkelte kommune modtager for en given opgave, ikke er bindende for kommunens ressourcetildeling.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.