Svar på spørgsmål 17 (Alm. del - bilag 18):

I brev af 10. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 17:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. oktober 2005 fra Sproglærerforeningen vedrørende fremmedsprog i folkeskolen, jf. alm. del - bilag 18.”

 

Svar:

Regeringens debatoplæg ”Verdens bedste folkeskole - vision og strategi” blev drøftet på møde i Globaliseringsrådet medio august. Mødet mundede ud i en foreløbig strategisk plan for de næste seks måneder frem mod offentliggørelsen af Globaliseringsrådets samlede rapport.

 

Det faglige niveau er et af de områder, der skal være med til at gøre den danske folkeskole til verdens bedste. Specielt fagligheden i fagene dansk, matematik, naturfagene og engelsk skal styrkes, dels fordi disse fag er nøglen til alle andre fag, dels fordi disse fagområder omfatter mange af de helt nødvendige kompetencer, som de unge skal have for at klare sig på fremtidens arbejdsmarked i en globaliseret verden.

 

I starten af august nedsatte jeg et udvalg, der skal være med til at forberede regeringens nationale handlingsplan for læsning, der skal sikre, at børn, unge og voksne gives de bedste muligheder for at forbedre deres læsefærdigheder. Dette udvalg forventes snart at komme med sine anbefalinger.

 

I pressemeddelelse af 14. oktober 2005 har jeg offentliggjort nedsættelse af tre udvalg for matematik, naturfagene og engelsk, der skal komme med deres anbefalinger i begyndelsen af 2006.

 

Det fremgår af kommissorium for udvalget i engelsk, at anbefalingerne vil indgå i regeringens videre overvejelser om iværksættelse af en handlingsplan for engelsk. Det fremgår endvidere, at handlingsplanen tillige skal fokusere på samspillet mellem folkeskolens sprogfag.

 

Jeg vil derfor afvente udvalgets anbefalinger for engelsk og folkeskolens øvrige sprogfag, før jeg går videre i mine konkrete overvejelser om folkeskolens undervisning i fremmedsprog.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder