Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 161 (Alm. del - bilag 230):
I brev af 8.juni 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 161:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Heidi Melander Køpche, København Ø, vedrørende ekstra undervisning, jf., UDU alm. del - bilag 403."
Svar:
Det er ikke muligt for mig at tage stilling i den konkrete sag, men jeg kan forholde mig til nogle af de mere principielle spørgsmål, som rejses i henvendelsen.
Visitation og brug af test:
Ifølge bekendtgørelse nr. 896 af 22. november 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal skolelederen på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering og forslag mindst en gang om året træffe afgørelse om den specialpædagogisk bistand skal fortsætte eller ophøre. Beslutningen træffes på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering og forslag til foranstaltning.
Til grund for en sådan vurdering behøver ikke at foreligge en test. Vurderingen af elevens udvikling kan foretages på baggrund af fx samtaler med eleven, lærere og forældre og på baggrund af tidligere test. Når forældrene anmoder om en fornyet vurdering, bør en sådan udarbejdes.
Klagevejledning:
Forældrene skal efter forvaltningsloven informeres om deres muligheder for at klage over afgørelser, truffet af skoleleder eller af kommunalbestyrelse, i det omfang den enkelte afgørelse kan indbringes for anden myndighed. Klage over skolelederens beslutning om fx omfang og indhold af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal rettes til kommunalbestyrelsen (Borgerrepræsentationen). Klage over kommunalbestyrelsens beslutning om fx at henvise eller ikke at henvise en elev til vidtgående specialundervisning rettes til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer