Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 136 (Alm. del ):
I brev af 6. april 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 136 :
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. marts 2006 fra Lærerne ved VUC Silkeborg-Skanderborg-Odder vedrørende bekendtgørelsen om karakterskalaen, jf. alm. Del – bilag 339".
Svar:
Henvendelsen vedrører den negative karakter -3 og springene mellem de enkelte karaktertrin i den nye 7-trinsskala.
Hvad angår den negative karakter, har Karakterkommissionen grundigt overvejet andre muligheder – herunder en forskydning af skalaen med 3. Det er imidlertid ikke hensigtsmæssigt, idet de fleste nye karakterværdier derved vil være sammenfaldende med 13-skalaens karakterværdier. Den laveste karakter i enhver skala vil under alle omstændigheder være et klart signal, uanset om værdien er negativ eller positiv. I betragtning af, at kun meget få må forventes at få en negativ karakter, og at lige netop disse måske har behov for en særlig markering af, at de ikke lever op til målene, er det ikke hensigten at foretage ændringer i den foreslåede skala.
Hvad angår springene i skalaen, kan jeg oplyse, at de er en direkte konsekvens af de fastlagte procentfordelinger i ECTS-skalaen og dermed af stor betydning for skalaens internationale anvendelse. Skalaen skal benyttes ved den endelige vurdering (den summative evaluering ved afsluttende prøver og eksamener). I den løbende evaluering (den formative evaluering) viser al erfaring, at der i praksis udvikles muligheder for mere detaljeret at signalere fremgang eller tilbagegang. Det vil sige vurderinger, der ligger mellem de fastlagte karakterværdier, uden at karakterskalaen som sådan anfægtes. Jeg mener derfor, at der ikke er behov for en mere finmasket skala.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.