Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 131 (Alm. del - bilag 328):                                                        21. april 2006

I brev af 23. marts 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 131:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. marts 2006 fra Jeanette Seifert vedrørende asperger og skolegang, jf. alm. del – bilag 28."

 

Svar:

Henvendelsen drejer sig dels om konsekvenserne af, at en elev går et skoleår om, dels om mulighederne for at der tilrettelægges specielle Asperger-klasser i det almene gymnasium.

 

Efter folkeskolelovens § 20, stk. 1, påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for undervisning i grundskolen og 10. klasse af børn og unge under 18 år, der bor eller opholder sig i kommunen, og hvis forældre ønsker dem optaget i folkeskolen. Det er uden betydning for kommunalbestyrelsens forpligtelse til at sørge for undervisning i grundskolen og 10. klasse, at en elev, der er under 18 år, er blevet undervist på samme klassetrin i to år. Elever, som i løbet af skoleåret fylder 18 år, har dog ret til at fortsætte skolegangen i resten af skoleåret, jf. folkeskolelovens § 20, stk. 4.

 

Der er intet i love og bekendtgørelser for de gymnasiale uddannelser, som hindrer skolerne i at oprette en gymnasieklasse for børn med Aspergers syndrom. I givet fald er det amtsrådet, som forinden skal træffe beslutning herom.

Jeg kan tilføje, at det af gymnasielovens § 40 fremgår, at handicappede elever, der har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, skal have tilbud herom. Endvidere er det fastsat i samme lov, at rektor i helt særlige tilfælde kan tilrettelægge det normale 3-årige gymnasieforløb over 4 år for elever, der på grund af handicap er forhindret i at følge undervisningen på normal vis.

 


Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder