Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 130 (Alm. del):

I brev af 22. marts 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 130:

”Giver anmeldelsen ”En prøve i bakgear”, jf. alm. del - bilag 319, ministeren anledning til at undersøge om kvaliteten er god nok for prøven, herunder om det vil få konsekvenser for udformningen af de it-baserede test i forbindelse med de nye nationale test, der skal udvikles som led i folkeskoleforliget?”

 

Svar:

Først og fremmest er vilkårene ved elektroniske test, at svarene skal være entydige og objektive, hvorfor de rigtige svar skal kunne fastlægges og formuleres på forhånd blandt et antal svarmuligheder. Derfor er der pr. definition en risiko for, at eleverne kan sætte tilfældige krydser blandt svarmulighederne og alligevel opnå point. Det er en egenskab, der ikke er speciel ved den digitale naturfagsprøve.

 

Forfatteren kritiserer, at tilfældige svar i gennemsnit vil give 22 point (eller 22 pct. rigtige) ud af 100. Til dette skal det bemærkes, at PISA-testene opererer med 25 pct., ligesom de hidtidige test i Norge ogsÃ¥ opererer med 25 pct. sandsynlighed for at gætte rigtigt ved at sætte et tilfældigt kryds.

 

I udviklingen af test til de aktuelle prøver forsøger opgavekommissionen at holde sig pÃ¥ en tilfældighedsfaktor pÃ¥ mindre end 20 pct., men af forskellige Ã¥rsager er tilfældighedsfaktoren blevet 22 pct. i det aktuelle opgavesæt.

 

Den digitale naturfagsprøve har en lav tilfældighedsfaktor i forhold til mange andre sammenlignelige test.

 

De af forfatterens testpædagogiske kritik-punkter, der kan øge kvaliteten af prøvesættene, indgår allerede i den metode, som Undervisningsministeriets opgavekommission anvender ved udvikling af test.

 

Vedrørende det faglige indhold kritiserer forfatteren, at den elektroniske test kun dækker et fagligt delområde. Prøven skal imidlertid ses i sammenhæng med den praktisk, mundtlige prøve i fysik/kemi og biologi, og tilsammen skal de to prøver dække fagets mål.

 

Med hensyn til eventuelle konsekvenser i forhold til de planlagte nationale test vil erfaringerne fra prøverne blive inddraget, men det er vigtigt at understrege, at de nationale test tjener et andet formål og vil blive test af en anden type.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder