Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 125 (Alm. del):

I brev af 21. marts 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 125:

”Hvad er årsagen til, at det især er drenge, der starter senere end 6-års alderen i børnehaveklasse, og er der nogle særlige karakteristika ved den gruppe børn, der starter senere, jf. oplysninger i Skolestartudvalgets rapport om, at 25 pct. af drengene starter senere end 6-årsalderen i børnehaveklasse?”

 

Svar:

Gallup har i januar 2006 for Skolestartudvalget gennemført interview med forældre til børn født i 1999 og 2000 til belysning af årsagerne til, at forældre vælger at udsætte skolestarten for deres børn.

 

Det fremgår af undersøgelsen, at årsagerne til, at forældre vælger udsat skolestart for deres barn, helt overvejende skyldes bekymringer for, om deres barn har tilstrækkelig modenhed, herunder såvel fagligt betinget som social modenhed. Bekymringen er helt klart størst hos forældre til enebørn eller førstefødte. Undersøgelsen viser ikke nogen statistisk sikker systematisk sammenhæng med forældrenes uddannelsesbaggrund, status som enlig forsøger eller urbaniserings grad.

 

Der er regionale forskelle i omfanget af sen skolestart.

 

Ifølge UNI-C’s undersøgelse for Skolestartudvalget Kortlægning af elever, der går et ekstra år i børnehaveklasse har amterne i hovedstadsområdet en lavere forekomst af sen skolestart end resten af landet. Bornholm ligger højest med 24 pct. elever med forsinket skolestart.

 

Begge de to undersøgelser bekræfter tidligere påvisninger af, at andelen af drenge er højere end andelen af piger blandt de sene skolestartere, men ingen af de to undersøgelser giver forklaring på dette forhold.

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder