Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 124 (Alm. del):

I brev af 21. marts 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 124:

”Hvornår ligger evalueringen af ”Folkeskole 2000” klar, herunder evaluering af forsøg med leg/læring og samarbejde mellem lærere og pædagoger, og vil denne evaluering indgå i det videre arbejde i forbindelse med Skolestartsudvalgets anbefalinger?”

 

Svar:

Evalueringen af ”Folkeskolen år 2000” blev offentliggjort februar 2001. Som opfølgning på denne evaluering gennemførte PLS Rambøll Management en supplerende evaluering, der udelukkende behandlede de forsøg med skolestart, der var iværksat. PLS Rambølls evaluering blev gennemført i perioden februar/marts 2001.

 

På baggrund af de to evalueringer blev det besluttet at arbejde videre med forsøg med skolestart i henhold til en programbeskrivelse, som nærmere fastsatte retningslinjer for disse forsøg. Denne programbeskrivelse er fortsat gældende for de igangværende forsøg, dog bortset fra forsøg med en skoledag på op til 6 timer dagligt fra børnehaveklasse til og med 2. klasse, der har mistet sin betydning som følge af lov nr. 300 af 30. april 2003, hvor den højeste daglige undervisningstid for børnehaveklasse og 1.-2. klasse blev forhøjet til 6 timer.

 

Den nuværende folkeskoleforligskreds har således den 15. maj 2004 aftalt at udvide forsøgs- og udviklingsprogrammet ”En skole i bevægelse”, så programpunktet ”Lokale løsninger” tillige omfatter forsøg med rullende skolestart og det igangværende program for forsøg med skolestart. Om forsøg med skolestart hedder det herefter:

 

”Det igangværende program for forsøg med skolestart knyttes ligeledes sammen med Lokale løsninger med virkning fra 1. august 2004. Programmet forløber i overensstemmelse med de hidtidige mål og betingelser, som er fastlagt i Program for forsøg med skolestart.”

 

De igangværende forsøg med skolestart er indgået i midtvejsevalueringen af programmet ”En skole i bevægelse”. Denne midtvejsevaluering blev offentliggjort sammen med midtvejsevalueringen af ”Fælles Mål” ved en pressemeddelelse af 24. februar 2006 fra Undervisningsministeriet.

 

Resultaterne fra denne evaluering vil bl.a. sammen Danmarks Evalueringsinstituts rapport ”Skolefritidsordninger mellem skole- og fritidspædagogik” fra december 2005 og ovennævnte tidligere evalueringer naturligvis indgå i det videre arbejde med Skolestartudvalgets anbefalinger.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder