Uddannelsesudvalget

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 118 (Alm. del - bilag 304):

I brev af 28. februar 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 118 :

" Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. februar 2006 fra Danske Underviserorganisationers Samråd vedrørende karakterskalaer, jf. alm. del - bilag 304."

 

Svar:

Når jeg ved afslutningen af karakterskalakonferencen den 12. december 2005 hæftede mig ved enigheden om, at 12-skalaen (også kaldet 7-trinsskalaen) er bedre end 13-skalaen, udtrykte det min klare opfattelse af, at der selv blandt dem, der havde kritiske bemærkninger til den nye skala, var en tydelig erkendelse af, at 13-skalaen har udtjent sin rolle.

 

Den citerede bemærkning fra DI’s forskningschef Charlotte Rønhof kan ikke tages til indtægt for en generel kritik af den nye skala. At arbejdsgiverne kan nøjes med én dumpekarakter, udelukkede ikke Charlotte Rønhof fra generelt at rose karakterkommissionen for et solidt stykke arbejde, ligesom hun tilsluttede sig behovet for at udskifte 13-skalaen. Dette fremgår også af DI’s høringssvar vedrørende betænkningen. Heri skriver DI blandt andet: ”Derfor bakker DI op om, at 13-skalaen bør udskiftes med en ny karakterskala, der opfylder karakterkommissionens krav… Det er DI’s vurdering, at kommissionens foreslåede karakterskala opfylder kravene, og DI kan derfor godt tilslutte sig den foreslåede tal-skala. Om der nødvendigvis bør være 2 dumpekarakterer eller om talværdierne forskydes opefter for at undgå en negativ dumpekarakter er mindre væsentligt. Det afgørende er, at der ikke etableres flere trin, og at der er en klar trindifferentiering”.

 

Til Danske Undervisningsorganisationers Samråds indvendinger mod den nye karakterskala har jeg følgende bemærkninger:

 

Det er korrekt, at der i udlandet findes en lang række forskellige skalaer. Nogle lande har endda flere skalaer. Det er således umuligt at konstruere en ny dansk skala, som kan sammenlignes med dem alle. Derfor har kommissionen og regeringen valgt at gøre en ny absolut skala kompatibel med ECTS-skalaen. At dette er muligt, selv om ECTS-skalaen forudsætter en på forhånd fastlagt fordeling af de beståede karakterer, er der overbevisende gjort rede for i betænkningen på side 42-45.

 

Jeg deler kommissionens erkendelse af, at en markant ændret anvendelse af 13-skalaen, samtidig med at den tilsyneladende bibeholdes, ikke vil have nogen mulighed for at slå igennem efter hensigten. Tidligere mislykkede forsøg på at ændre brugen af 13-skalaen viser, hvor vanskeligt det er at bruge en eksisterende skala på en ny måde. Derfor er det nødvendigt at indføre en helt ny skala.

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder