Svar på spørgsmål 117 UDU Alm. del:

I brev af 17. februar har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 117:

”Er det efter ministerens opfattelse rimeligt, at en højskoleelev udløser et højere taxametertilskud end en efterskoleelev?”

 

Svar:

Der er grundlæggende forskelle mellem folkehøjskoler og efterskoler, og disse forskelle afspejles blandt andet i taksterne til de to skoleformer.

 

·        Der er betydelige forskelle mellem skoleformerne for sÃ¥ vidt angÃ¥r arbejdstidsaftaler og forberedelsesnormer.

·        Holdene er generelt mindre pÃ¥ folkehøjskolerne end pÃ¥ efterskolerne

·        Kurserne pÃ¥ folkehøjskoler varierer i højere grad i længde og indhold, hvilket stiller større krav til skolerne om fleksibel kursustilrettelæggelse og begrænser mulighederne for at optimere anvendelsen af lærerressourcerne.

·        Folkehøjskolerne henvender sig til voksne elever, mens efterskolerne underviser børn og unge, hvilket betyder forskelle i krav til f.eks. lærernes uddannelse samt standarder for forplejning og logi blandt eleverne.

 

Disse grundlæggende forskelle har betydning for, hvorledes taksterne historisk er blevet fastsat samt den videre udvikling af takstsystemet til de to skoleformer.

 

Endvidere må det påpeges, at folkehøjskolerne i disse år befinder sig i en vanskelig økonomisk situation, og vi har i de seneste år været vidner til flere skolelukninger. Omvendt oplever efterskoleområdet generelt meget gunstige tider med stigende årselevtal og åbning af nye skoler. For folkehøjskolerne er det således en betydelig udfordring at tilpasse udgifterne til de faldende elevtal. Det skyldes blandt andet, at en stor del af folkehøjskolernes udgifter er forbundet med faste udgifter til f.eks. bygninger og således til udgifter, der ikke reduceres ved lavere elevtal.

 

Der er således grundlæggende forskelle på en sektor i vækst og en sektor i krise.

 

Taksterne skal således ses på baggrund af forskellene mellem skoleformerne samt den politiske vurdering af den aktuelle situation for folkehøjskolerne.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder