Svar på spørgsmål 116 UDU Alm. del:
I brev af 17. februar har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 116:
â€Hvad er baggrunden for, at en højskoleelev udløser et højere taxametertilskud end en efterskoleelev?â€
Svar:
Taxametertilskuddene til efterskoler og højskoler er politisk fastsatte. Hermed menes, at taksterne er fastsat uafhængigt af skolernes faktiske udgifter til gennemførelsen af undervisningen mv., idet mål- og rammestyringen generelt giver skolerne mulighed og ansvar for selvstændig ressourcestyring.
Den oprindelige takstindplacering har taget udgangspunkt i de historisk betingede forskelle, der er mellem uddannelserne med hensyn til fx lærerårsværk pr. årselev for forskellige undervisningsformer, holdstørrelser, forskellig uddannelses- og kursusvarighed, arbejdstidsaftaler og forberedelsesnormer, gennemsnitsløn pr. lærerårsværk, udgifter til materiale og udstyr pr. årselev. Efterfølgende takstjusteringer kan ske bl.a. på baggrund af taksteftersyn, hvor vedvarende og systematiske over- eller underskud på et institutions eller uddannelsesområde kan begrunde takstændring, eller de kan ske som resultat af politiske prioriteringer af udvalgte områder. Derudover kan der være etableret særlige takster målrettet særlige indsatsområder eller elevgrupper mv.. Som eksempler kan nævnes færdiggørelsestaxametre, tillægstakster til tosprogede elever, tillægstakster til indvandrere og efterkommere heraf.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer