Svar på spørgsmål 111 (Alm. del - bilag 178):

I brev af 15. februar 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 111:

"Vil ministeren redegøre for udviklingen i aktiviteten på AMU-Fyn, jf. alm. del - bilag 178, herunder om der ligger en bevidst strategi bag aktivitetsudviklingen og i givet fald hvilken?"

 

Svar:

Som det fremgår af bilag 178, har aktiviteten på AMU-Fyn i årene 2000-2005 været forholdsvis stabil. Aktiviteten i 2005 var således også på højde med aktiviteten i de foregående år.

 

Der har naturligt været visse udsving undervejs, som kan forklares med særlige forhold. I 2001 blev der således gennemført et meget stort uddannelsesprojekt med Odense Universitets Hospital, hvorfor aktiviteten i dette år er forholdsvis høj.

 

AMU-Fyn oplyser overfor Undervisningsministeriet, at bestyrelsen gennem flere år har haft en strategisk målsætning om at øge andelen af beskæftigede og korttidsledige (ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse) i forhold til den samlede aktivitet, som også indeholder ledige med AF og kommunerne som rekvirenter.

 

Denne strategi er ifølge AMU-Fyn lykkedes, idet andelen beskæftigede og korttidsledige er steget fra at udgøre 49 pct. af den samlede aktivitet i 2000 til at udgøre 54 pct. af den samlede aktivitet i 2005.

 

Til at understøtte den strategiske målsætning har AMU-Fyn udarbejdet en række strategier, der sikrer, at virksomhedernes uddannelsesbehov kan imødekommes med kort varsel.

 

Internt arbejdes der med et begreb, der kaldes brancherettede købmandsmøder. Disse møder bliver afholdt en gang om måneden, men kan også blive sammenkaldt med kort varsel, hvis situationen kræver det.  Deltagerkredsen består af alle relevante medarbejdere på AMU-Fyn. Idéen med de brancherettede købmandsmøder er at sikre, at der hele tiden er fokus på de enkelte brancher med hensyn til efterspørgsel og nyudvikling af kurser.

 

AMU-Fyn gør endvidere meget ud af at møde virksomhederne på deres præmisser. Derfor lægges der vægt på, at konsulentgruppen på AMU-Fyn hele tiden er fuldt ud opdateret om forholdene på det fynske arbejdsmarked. AMU-Fyn lægger ligeledes vægt på, at faglærerne har virksomhedskendskab, hvilket bl.a. opnås gennem praktikophold på virksomhederne.

 

Ifølge AMU-Fyn har man desuden haft succes i virksomhederne med den såkaldte stamkortsmodel. Denne model bruges til behovs- og niveauafklaring af den enkelte virksomheds ønskede kompetencer samt til at afdække, hvilke kompetencer den enkelte medarbejder er i besiddelse af. Med baggrund i modellen bliver der efterfølgende sammen med virksomheden udarbejdet et uddannelsesforløb, der fører til, at virksomhedens behov og medarbejdernes kompetencer matcher.

 

Af andre tiltag kan nævnes, at AMU-Fyn de sidste par år har arbejdet for at danne netværk for de små og mellemstore virksomheder samt at udarbejde målrettede kampagner. Ligeledes lægger AMU-Fyn vægt på, at alle faglærere gennemfører VoksenUnderviserUddannelsen.

 

Endelig tilstræber AMU-Fyn via kursistadministrationen at sikre (specielt små) virksomheder og kursister et overblik over de mange muligheder i AMU-konceptet.

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder