Afdelingen for grundskole og
folkeoplysning
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5666
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
10. november 2005
Svar på spørgsmål 11 (Alm. del):
I brev af 5. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11:
"Hvilken sammenhæng er der mellem størrelsen og de faglige resultater
på henholdsvis store og små fri- og privatskoler og store og små folke-
skoler?"
Svar:
Der findes ingen egentlig undersøgelse af sammenhængen mellem skole-
størrelse og faglige resultater hverken for folkeskolens vedkommende
eller for de frie grundskoler.
Sammenhængen er analyseret på baggrund af resultaterne af PISA 2000.
I PISA 2000 er det fagområdet læsning, der har været hoveddomænet, og
som er undersøgt bredt, herunder sammenhænge mellem skolemiljø og
elevkompetencer. Det fremgår af undersøgelsen, at elever på større sko-
ler klarer sig bedre end elever på små. Dog uden et helt entydigt resultat,
men det kan udledes, at der er en tendens til, at en skoles faglige resulta-
ter i læsning er bedst ved en skolestørrelse i intervallet 475 - 574 elever.
Disse resultater bygger på data fra både folkeskoler og private skoler.
PISA 2003 viser for elevernes matematikfærdigheder sammenhæng
(samvarians) mellem skolestørrelse og andre gunstige vilkår, såsom elev-
baggrund og andre skolefaktorer.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer
Med venlig hilsen
Bertel Haarder