Afdelingen for grundskole og folkeoplysning Frederiksholms Kanal 26 1220 København K. Tlf. 3392 5600 Fax 3392 5666 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 10. november 2005 Svar på spørgsmål 11 (Alm. del): I brev af 5. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 11: "Hvilken sammenhæng er der mellem størrelsen og de faglige resultater på henholdsvis store og små fri- og privatskoler og store og små folke- skoler?" Svar: Der findes ingen egentlig undersøgelse af sammenhængen mellem skole- størrelse og faglige resultater – hverken for folkeskolens vedkommende eller for de frie grundskoler.   Sammenhængen er analyseret på baggrund af resultaterne af PISA 2000. I PISA 2000 er det fagområdet læsning, der har været hoveddomænet, og som er undersøgt bredt, herunder sammenhænge mellem skolemiljø og elevkompetencer. Det fremgår af undersøgelsen, at elever på større sko- ler klarer sig bedre end elever på små. Dog uden et helt entydigt resultat, men det kan udledes, at der er en tendens til, at en skoles faglige resulta- ter i læsning er bedst ved en skolestørrelse i intervallet 475 - 574 elever. Disse resultater bygger på data fra både folkeskoler og private skoler.    PISA 2003 viser for elevernes matematikfærdigheder sammenhæng (samvarians) mellem skolestørrelse og andre gunstige vilkår, såsom elev- baggrund og andre skolefaktorer. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder