Folketingets Uddannelsesudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Svar på spørgsmål 106 (Alm. del - bilag 221):

I brev af 9. februar 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 106:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. januar 2006 fra Dansklærerforeningen vedrørende ”mulige måder at organisere danskfaget på”, jf. UDU alm. Del – bilag 221."

 

Svar:

Det er regeringens udgangspunkt, at linjefaget dansk i læreruddannelsen skal specialiseres mod undervisning på skolens begynder- og mellemtrin og mellem- og sluttrin.

 

Forligskredsen bag ændringerne af læreruddannelsen i 1997 drøfter i øjeblikket, i hvilket omfang fælles ønsker til uddannelsen, herunder en anden organisering af danskfaget, kan danne grundlag for en aftale om en reform af læreruddannelsen. Drøftelserne omhandler bl.a. den såkaldte Y-model, hvor alle med linjefag i dansk skal igennem fagets fælles kerne for derefter at specialisere sig mod enten undervisning på begynder- og mellemtrin eller på mellem- og sluttrin.

 

Det glæder mig at konstatere, at Dansklærerforeningen ser Y-modellen som den rigtige måde at organisere danskfaget på. Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Dansklærerforeningen – med udgangspunkt i et progressionsperspektiv – støtter, at specialisering i undervisning på enten begynder eller sluttrin fungerer som en overbygning på arbejdet med basisstoffet og den fagdidaktiske eksemplifikation på mellemtrinnet.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder