Svar på spørgsmål 105 (Alm. del - bilag 155):

I brev af 8. februar 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 105:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. januar 2006 fra Skårup Seminarium vedrørende studiebestyrelser på seminarierne m.v., jf. alm. del – bilag 155."

 

Svar:

I forbindelse med den i 2005 gennemførte analyse af uddannelsesområdets styringssystem fik Undervisningsministeriet foretaget en analyse af udviklingspotentialet for bestyrelsesarbejdet ved selvejende erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner. Analysen blev gennemført af konsulentfirmaet Pluss Leadership A/S. En af delrapporterne i denne analyse satte særlig fokus på CVU-bestyrelsesarbejdet.

 

Konsulenterne konstaterer ud fra analysen og en tilknyttet undersøgelse, at der ikke eksisterer en tilstrækkelig klar ansvars- og rollefordeling eller fælles målopfattelse mellem CVU-bestyrelserne og studiebestyrelserne. Efter konsulenternes opfattelse er studiebestyrelsernes rolle uklar og mange studiebestyrelsesmedlemmer kan have vanskeligt ved at acceptere CVU-bestyrelsernes rolle som strategisk arbejdende bestyrelser. Problematikken går igen i den daglige ledelse, dvs. i forholdet mellem CVU-rektorerne og studierektorerne, hvor flere fra sidstnævnte gruppe angives at have svært ved at acceptere eksistensen af en CVU-rektor.

 

Konsulenternes vurdering er, at tiden de fleste steder er moden til at indføre af en mere effektiv bestyrelseskonstruktion. Studiebestyrelserne bør efter konsulenternes opfattelse være faglige organer og dermed en dynamisk og kreativ ramme om udviklingen af uddannelserne, mens CVU-bestyrelserne bør være ansvarlige for den overordnede strategiske udvikling af CVU’er som institutioner og for sikring af, at disse fungerer som effektive videnorganisationer, lever op til de uddannelsespolitiske målsætninger og understøtter de regionale erhvervs- og arbejdsmarkedspolitiske strategier.

 

Regeringen har i debatoplægget ”Videregående uddannelser i verdensklasse – vision og strategi” foreslået, at der etableres en enstrenget ledelseskultur på de 6-8 flerfaglige regionalt baserede højskoler for videregående uddannelser.

 

I en fremtidig højskolekonstruktion skal der sikres fokus på uddannelsernes faglige indhold, profil, kvalitet og relevans samt et regionalt engagement i de videregående uddannelser.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder