Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 9. december 2005 432 - 33 Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 97 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 97: "Vil ministeren forholde sig til den af Cowi Consult udarbejdede sam- fundsøkonomiske beregning vedr. Rute 21's udvidelse, som viser, at ved at anlægge Rute 21 som motorvej helt til Vig, vil der være 897 mio. kr. i sa m- fundsgevinst fremfor blot 581 mio. kr. ved en motortrafikvej - altså 316 mio. kr. i forskel?" Svar: I den af Cowi udarbejdede rapport anføres det bl.a., at d en i rapporten in- deholdte begrænsede samfundsøkonomiske analyse viser, at det med de relativt grove antagelser vil være en samfundsøkonomisk gevinst at udby   g- ge Rute 21. Resultatet gælder, uanset om man vælger en motortr afikvej eller en motorvej. Det anføres endvidere, at en motorvej samlet set vil  give den største g e- vinst, primært pga. de stør   re tidsgevinster, idet der dog gøres opmærksom på, at væsentlige ændringer i anlægspris og tidsgevinster kan påvirke resu l- tatet.
p. 2/2 Jeg er for så vidt enig i disse overordnede betragtninger, herunder at det vil være en samfundsmæssig gevinst at udbygge rute 21 som motortra fikvej på strækningen Tuse N  -Vig N. Jeg gør  i den forbindelse opmærksom på, at det Trafikaftalen fra 2003 indgå r, at strækningen Tuse N  -Vig N som be- sluttet i anlægsloven fra 1999 skal udbygges til   motortrafikvej. Endvidere kan jeg oplyse, at Vejdirektoratet er i færd med at foretage en teknisk opdatering af de oplysninger vedrørende de  trafikale forhold, som indgår i grun dlaget for projektet. Med venlig hilsen Flemming Hansen