Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
9. december 2005
432
-
33
Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 97 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 97:
"Vil ministeren forholde sig til den af Cowi Consult udarbejdede sam-
fundsøkonomiske beregning vedr. Rute 21's udvidelse, som viser, at ved at
anlægge Rute 21 som motorvej helt til Vig, vil der være 897 mio. kr. i sa
m-
fundsgevinst fremfor blot 581 mio. kr. ved en motortrafikvej - altså 316
mio. kr. i forskel?"
Svar:
I den af Cowi udarbejdede rapport anføres det bl.a., at d en i rapporten in-
deholdte begrænsede samfundsøkonomiske analyse viser, at det med de
relativt grove antagelser vil være en samfundsøkonomisk gevinst at udby g-
ge Rute 21. Resultatet gælder, uanset om man vælger en motortr
afikvej
eller en motorvej.
Det anføres endvidere, at en motorvej samlet set vil give den største g e-
vinst, primært pga. de stør re tidsgevinster, idet der dog gøres opmærksom
på, at væsentlige ændringer i anlægspris og tidsgevinster kan påvirke resu
l-
tatet.