Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
9. december 2005
432
-
33
Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 96 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 96:
"Med henvisning til, at det i forbindelse med Rute 21's udvidelse foreløbig
er aftalt, at 2. og 3. etape af projektet ikke gennemføres i umiddelbar fo r-
længelse af 1. etape, bedes ministeren anslå, hvilken meromkostning, der
påløber det totale projekt ved ikke at gennemføre alle tre etaper i samme n-
hæng."
Svar:
Som oplyst i den halvårlige s tatus til Folketingets Trafikudvalg og Folke-
tingets Finansudvalg den 6. september 2005 vedrørende Vejdirektoratets
vejanlægsprojekter for 1.
halvår 2005
viser en ny usikkerhedsanalyse af
projektet Holbæk -Vig, rute 21, motortrafikvej, etape 2. og 3. etape, Tuse
N-Vig N, at projektets middelværdi er beregnet til 881 mio.kr ved en 50
pct. sandsynlighed for budgetoverholdelse.
Med den på finanslo ven anførte godkendte totaludgift på 644 mio. kr. vil
der være under 1 pct. sandsynlighed for budgetoverholdelse, og det vurd e-
res, at der er stor sandsynlighed for, at totaludgiften vil falde inden for in-
tervallet 761
Det er endvidere i den halvårlige status oplyst , at det er de hø
som er indhentet ved 1. etape, der har dannet grundlag for en revision af
basisoverslaget. Samtidig er projektets mængder revideret, idet der i a n-
lægsloven var forudsat en samlet gennemførelse at de t re etaper, så man
kunne overføre jordoverskud fra etape 1 til etape 2 og 3, hvor der mangler
store jordmængder til dæmning
sfyld.