Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
28. november 2005
461
-1
Trafikudvalget har i brev af 7. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 95 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 95:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2005 fra
borgmesteren i Nyborg vedr. trafikudviklingen på Storebæltsbroen m.v., jf.
TRU alm. del
Svar:
Henvendelsen fra borgmester i Nyborg Kommune, Jørn Te rndrup og en
række lokale grundejerforeninger vedrører trafikudviklingen på motorvejen
gennem Nyborg, herunder den forøgede støj som følge heraf.
Jeg kan i den forbindelse bekræfte, at der i forlængelse af åbningen af Sto-
rebæltsforbindelsen i 1998 er sket en betydelig stigning i trafikken på den
omhandlede motorvej.
Vejdirektoratet vurderer, at den øgede trafikmængde har ført til en sti
gning
i støjniveauet fra vejen på i størrelsesordenen 3 dB. Der er på den baggrund
i dag ca. 120 boliger langs motorvejen i Nyborg Kommune, der er belastet
med et støjniveau på over 55 dB i døg ngennemsnit. Heraf er ca. 5 belastet
med over 65 dB, dvs. stærkt støjbel astede.
Der er i 1993 og 1994 udført støjskærme ud for de boligområder, der ligger
direkte ud til motorvejen.
I forbindelse med etableringen af nødspor på moto rvejsstrækningen i 1996
blev der endvidere udlagt en mindre støjende asfalt på strækningen end den
daværende såkaldte ABS belægning. Dermed blev støjen reduceret med ca.
2 dB. Vejdirektoratet har oplyst, at man ikke er bekendt med, at der, som
antydet i henvendelsen, skulle være afgivet løfter om yderligere u dlægning
af støjsvage vejbelægninger.