Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28. november 2005 461 -1 Trafikudvalget har i brev af 7. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 95 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 95: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2005 fra borgmesteren i Nyborg vedr. trafikudviklingen på Storebæltsbroen m.v., jf. TRU alm. del – Svar: Henvendelsen fra borgmester i Nyborg Kommune, Jørn Te rndrup og en række lokale grundejerforeninger vedrører trafikudviklingen på motorvejen gennem Nyborg, herunder den forøgede  støj som følge heraf. Jeg kan i den forbindelse bekræfte, at   der i forlængelse af   åbningen af  Sto- rebæltsforbindelsen i 1998   er sket en betydelig stigning i trafikken på den omhandlede motorvej. Vejdirektoratet vurderer, at den øgede trafikmængde har ført til en sti gning i støjniveauet fra vejen på i størrelsesordenen 3 dB. Der er på den baggrund i dag ca. 120 boliger langs motorvejen i Nyborg Kommune, der er belastet med et støjniveau på over 55 dB i døg   ngennemsnit. Heraf er ca. 5 belastet med over 65 dB, dvs. stærkt støjbel   astede. Der er i 1993 og 1994 udført støjskærme ud for de boligområder, der ligger direkte ud til motorvejen. I forbindelse med etableringen af nødspor på moto  rvejsstrækningen i 1996 blev der endvidere udlagt en mindre støjende asfalt på strækningen end den daværende   såkaldte  ABS belægning. Dermed blev støjen reduceret med ca. 2 dB. Vejdirektoratet har oplyst, at man ikke er bekendt med, at der, som antydet i henvendelsen, skulle være afgivet løfter om yderligere u   dlægning af støjsvage vejbelægninger.
p. 2/2 Der er desuden for nylig i forbindelse med nedrivningen af den såkaldte ”Høje Jernbanebro”    etableret yderligere støjv olde langs motorvejen på stræ  kningen ved hjælp af overskudsjord fra projektet. For så vidt angår   eventuel udlægning af støjdæmpende asfalt, kan jeg opl y- se, at Vejdirektoratet, under hensyn til at sikre den bedst mulige anvendelse af ressourcerne på vedlige holdelsesområdet , normalt ikke udskifter vejenes slidlag alene ud fra støjmæssige hensyn. Motorvejsstrækningen ved Nyborg   vil derfor indgå i direk toratets alminde- lige prioritering af vedligeholdelsesindsatsen på statsvejnettet.  Den endeli- ge beslutning vedrørende asfalttype mv. vil i den forbindelse blive truffet på baggrund af blandt andet erfaringerne fra igangværende forsøg med støjsvage belægningst   yper, herunder forsøget ved Solrød  . Vejdirektoratet vurderer pt., at det eksisterende slidlag på stræknin   gen har en restlevetid på i størrelsesordenen 3 år. Med venlig hilsen Flemming Hansen