Svend Høime Hansen
Rødovrevej 222D st. tv
2610 Rødovre
Dato
J.nr.
5. december 2005
004
-
308
Kære Svend Høime Hansen.
Tak for Deres henvendelse om linieføringen for Cityringen på Østerbro.
Jeg skal hermed forsøge at kommentere eller svare på nogle af de rejste
problemstillinger og spørgsmål, som primært handler om indpendling til
arbejds- og studiepladser i området omkring Rigshospitalet og Universite-
tet på Nørre Fæ
lled.
Helt overordnet er formålet med Cityringen i samspil med det øvrige ban e-
system at skabe et bedre kollektivt trafiktilbud i de tættest b ebyggede dele
af hovedstaden. Dette skal komme ikke alene indpendlere, men også internt
kollektivt rejsende og udpendlere til gode.
Der er ganske rigtigt i det udredningsarbejde, som netop er gennemført,
undersøgt to forskellige linieføringer på Østerbro
. Den ene har en station
på Blegdam svej lige uden for Rigshospitalets hovedindgang samt en station
ved Universitetsparken, og den anden betjener Rigshospitalet fra stationen
ved Trianglen, og har en station på Ydre Østerbro ved Poul Henningsens
Plads og en station ved Vibenshus Runddel.
Forventede passagertal
Hele Cityringen forventes med en linieføring over Poul Henningsens Plads
at få godt 13.000 flere passagerer pr. døgn svarende til 5 pct. flere passage-
rer end med linieføringen via Rig shospitalet.
Det er rigtigt, at det forventede passagergrundlag er behæftet med usikke r-
hed. Det er der på intet tidspunkt lagt skjul på, men da de to alternative l i-
nieføringer er behand let på helt samme måde, er der på den a nden side ikke
grund til at tro, at linieføringen over Rigshospitalet er bedre passagermæ s-
sigt end linieføringen over Ydre Østerbro.
Her nedenfor kommenteres de i henvendelsen angivne punkter a)-e).
a) Konsekvenser af ændrede parkeringsregler: De nye parkeringsregler, der
er vedtaget af et bredt flertal i Københavns Kommune, indebærer, at både