Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 24. november 2005 004 - 000306 Trafikudvalget har i brev af dato stillet mig følgende spørgsmål 91   , som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmå  l 91: "Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm.   del - spørg smål 2 redegøre for, hvorfor der ikke er ”konkrete planer om at anvende ATC  - togstop på andre strækninger, end de strækninger der har ATC -togstop i dag?" Svar: Jeg vil henvise til den rapport der tilsendes Trafikudvalget i henhold til spørgsmål 92. Af rapporten fremgår det, at  det med de foreliggende oplysninger ikke har været muligt at konkludere, at der på nogen af de undersøgte stræ kninger er så stor en sandsynlighed for en ulykk e eller uheld, at ATC-togstop bør in d- føres nu .De  t betyder at man ikke kan konkludere, om der skal etableres ATC - togstop på de undersøgte strækninger ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Derimod viser undersøgelsen, at der godt kan være en økon omisk gevinst ved at indføre ATC -t på tre udvalgte strækninger. I    rapportens cost-benefit analyse indgår også en vurdering af   omkostningen ved uheld eller ulykker. Dette kan dog ikke sidestilles med, at der er en akut risiko, og konklusio- nen i rapporten er da også,  at man netop ikke har kunnet påvise om der er et akut behov. Indsatsen vedrørende togkontrol skal i øvrigt ses i lyset af det igangvære n- de arbejde på europæisk plan med at specificere, udvikle og indføre det fælleseuropæiske togkontrolsystem ETCS. Der er som bekendt i aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre af 4. november 2005 afsat 20 mio. kr. til en analyse af
Side 2 af 2 den mest hensigtsmæssige fremtidige strategi på signalområdet , der også inkluderer europæiske krav vedrørende togkontr   ol. Jeg ser derfor frem til at se resultaterne af denne analyse,og før jeg kender resultaterne finder jeg ikke, at det vil være relevant med en yderligere u  d- bygning af det nuværende ATC  -system. Med venlig hilsen Flemming Hansen