Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
24. november 2005
004
-
000306
Trafikudvalget har i brev af dato stillet mig følgende spørgsmål 91 , som jeg
hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmå l 91:
"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del - spørg smål
2 redegøre for, hvorfor der ikke er konkrete planer om at anvende ATC -
togstop på andre strækninger, end de strækninger der har ATC
-togstop i
dag?"
Svar:
Jeg vil henvise til den rapport der tilsendes Trafikudvalget i henhold til
spørgsmål 92.
Af rapporten fremgår det, at det med de foreliggende oplysninger ikke har
været muligt at konkludere, at der på nogen af de undersøgte stræ
kninger er
så stor en sandsynlighed for en ulykk e eller uheld, at ATC-togstop bør in d-
føres nu .De t betyder at man ikke kan konkludere, om der skal etableres
ATC
-
togstop på de undersøgte strækninger
ud fra et sikkerhedsmæssigt
synspunkt.
Derimod viser undersøgelsen, at der godt kan være en økon
omisk gevinst
ved at indføre ATC -t på tre udvalgte strækninger. I rapportens cost-benefit
analyse indgår også en vurdering af omkostningen ved uheld eller ulykker.
Dette kan dog ikke sidestilles med, at der er en akut risiko, og konklusio-
nen i rapporten er da også, at man netop ikke har kunnet påvise om der er
et akut behov.
Indsatsen vedrørende togkontrol skal i øvrigt ses i lyset af det igangvære
n-
de arbejde på europæisk plan med at specificere, udvikle og indføre det
fælleseuropæiske togkontrolsystem ETCS.
Der er som bekendt i aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det
Radikale Venstre af 4. november 2005 afsat 20 mio. kr. til en analyse af