Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15
. november 2005
004
-
000302
Trafikudvalget har i brev af 28. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 89 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 89:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/10-05 fra Roskilde
kommune m.fl. vedrørende 5. spor mellem Høje Taastrup og Hvidovre, jf.
TRU alm. del-bilag 49."
Svar:
Jeg er enig med borgmestrene langs Nordvestbanen i, at en beslutning om
fastlæggelse af en strategi for den fremtidige udbygning af banekapaciteten
mellem København og Ringsted vil indebære et vigtigt politisk valg mel-
lem forskellige løsninger .
Borgmestrene peger på, at en udbygning af eksisterende bane vil vær e til
fordel for pendlerne, mens en ny bane via Køge pr imært tilgodeser gods -
og fjerntrafik.
Det er ikke korrekt. Når de fleste gods- og fjerntog vil benytte den nye ba-
ne, frigøres kapacitet til flere regionaltog på den eksisterende bane Købe n-
havn-Roskilde. Nybygningsløsningen muliggør dermed nogenlunde samme
antal regionaltog mellem København og Roskilde - og dermed Nordvest-
sjælland - som en 5. sporsløsning.
Borgmestrene anføre r også , at Udbygnings- eller 5. sporsløsningen vil ga v-
ne flest pendlere på he le Sjælland, mens Nybygningsløsningen alene vil
tilgodese gods- og international fjerntrafik.
Det er heller ikke rigtigt. Nybygningsløsningen vil i modsætning til en u d-
bygnings- eller 5. sporsløsning give væsentligt forbedrede togfo rbindelser
mellem
Køge
området og København med rejsetidsredu ktioner på 10 -15
minutter. For Nordvestbanen vil der være samme betjeningsm uligheder i
alle tre løsninger. AtNybygningsløsningen
er til gavn for pendlerne frem-