Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15. november 2005 004 - 000299 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  86 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål   86: "På side 16  –  3. sidste afsnit (i strategianalysen, jf. TRU alm. del –  bilag 30) – n- havns Amt i form af færre forbindelser til Høje Tåstrup også være en fordel, at man i stedet får en ny forbi   ndelse til Ny Ellebjerg? Og kan det ikke på sigt åbne mulighed for en ny station i f.eks. Brøndbyomr   å- det?" Svar: For langt hovedparten af relationerne medfører køreplanseksemplerne fo  r- bedringer, men i enkelte rejserelationer dog et mindre fald i betjeningen i forhold til i dag. De køreplaner , som er lagt til grund for konsekvensvurderingerne i strate- gianalysen, har således måttet respektere en begrænsning på 17 passagertog i timen pr retning som følge af  kapaciteten på Københavns Hovedbanegård, og derfor har der skullet foretages en prioritering af hvilke tog som benyt- ter den eksisterende bane og hvilke tog der benytter den nye bane. Den nævnte dårligere    forbindelse mellem Lolland/Falster og Hø er en konsekvens af det forudsatte køreplaneksempel , hvor tog mellem Ny- købing Falster og København via Roskilde ikke er forudsat at standse i H  ø- je Taastrup, mod til gengæld af opnå hurtigere rejsetid ved at spare det    på- gældende   stop. Der er ikke noget teknisk eller økonomisk til hinder for  at lade de pågældende tog standse i Høje Taastrup. Det kan også  overvejes at lade et Sydbanetog standse på Ny Ellebjerg, hvorved der blandt andet opnås direkte forbindelse til S -togene på Ringb a- nen.
Side 2 af 2 Det vil være muligt a  t etablere en station i Brøndby eller Ishøj  -området . Fordelene ved flere standsninger – hvad enten det drejer sig om Høje Ta    a- strup, Ny Ellebjerg eller helt nye stationer på en ny bane  –   skal dog holdes op mod ulemperne ved længere rejsetid for   de gennemkør ende passagerer. Med venlig hilsen Flemming Hansen