Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15.
november 2005
004
-
000299
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 86 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 86:
"På side 16 3. sidste afsnit (i strategianalysen, jf. TRU alm. del bilag
30)
n-
havns Amt i form af færre forbindelser til Høje Tåstrup
også
være en fordel, at man i stedet får en ny forbi ndelse til Ny Ellebjerg? Og
kan det ikke på sigt åbne mulighed for en ny station i f.eks. Brøndbyomr å-
det?"
Svar:
For langt hovedparten af relationerne medfører køreplanseksemplerne fo r-
bedringer, men i enkelte rejserelationer dog et mindre fald i betjeningen i
forhold til i dag.
De køreplaner , som er lagt til grund for konsekvensvurderingerne i strate-
gianalysen, har således måttet respektere en begrænsning på 17 passagertog
i timen pr retning som følge af kapaciteten på Københavns Hovedbanegård,
og derfor har der skullet foretages en prioritering af hvilke tog som benyt-
ter den eksisterende bane og hvilke tog der benytter den nye bane.
Den nævnte dårligere forbindelse mellem Lolland/Falster og Hø
er en konsekvens af det forudsatte køreplaneksempel , hvor tog mellem Ny-
købing Falster og København via Roskilde ikke er forudsat at standse i H ø-
je Taastrup, mod til gengæld af opnå hurtigere rejsetid ved at spare det på-
gældende stop. Der er ikke noget teknisk eller økonomisk til hinder for at
lade de pågældende tog standse i Høje Taastrup.
Det kan også overvejes at lade et Sydbanetog standse på Ny Ellebjerg,
hvorved der blandt andet opnås direkte forbindelse til S -togene på Ringb a-
nen.