Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15
. november 2005
004
-
000299
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 85 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 85:
"Hvad er den praktiske årsag til, at antallet af forsinkelsesminutter falder
med 25 pct. ved nybygningsløsning, men kun med 15 pct. ved udbygning s-
løsning? "
Svar:
Der er en klar sammenhæng mellem kapacitetsudnyttelse og regu laritet,
idet høj udnyttelse af banekapaciteten giver lavere regularitet. Analyserne
viser, at nybygningsløsningen rummer den største positive effekt for reg u-
lariteten, fordi denne rummer den største kapacitetsforøgelse .
Når kapacitetsforøgelsen i Udbygni ngsløsningen er lavere end i Nyby g-
ningsløsningen, hænger det sammen med, at stationerne ikke forudsættes
udbygget og derfor bliver flaskehalse, samt at der allerede i dag er fire spor
mellem Høje Tåstrup og Roskilde, hvilket giver gunstige muligheder for
overhalinger af godstog og standsende regionaltog.
Man kunne godt have medtaget en udbygning af kapaciteten på de stationer
på den nuværende bane, som kommer til at udgøre en flaskehals, med he
n-
blik på at opnå en højere kapacitet og dermed bedre regularitet. Men dette
ville øge anlægs omkostninger, miljøpåvirkninger og gener i anlægsperi
o-
den betydeligt, hvilket næppe ville stå mål med de ekstra fo rdele.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen