Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15 . november 2005 004 - 000299 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  85 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål   85: "Hvad er den praktiske årsag til, at antallet af forsinkelsesminutter falder med 25 pct. ved nybygningsløsning, men kun med 15 pct. ved udbygning s- løsning? " Svar: Der er en klar sammenhæng mellem kapacitetsudnyttelse og regu  laritet, idet høj udnyttelse af banekapaciteten giver lavere regularitet.  Analyserne viser, at nybygningsløsningen rummer den største positive effekt for reg  u- lariteten, fordi denne rummer den største kapacitetsforøgelse  . Når kapacitetsforøgelsen i Udbygni  ngsløsningen er lavere end i Nyby g- ningsløsningen, hænger det sammen med, at stationerne ikke    forudsættes udbygget og derfor bliver flaskehalse, samt at der allerede i dag er fire spor mellem Høje Tåstrup og Roskilde, hvilket giver gunstige muligheder for overhalinger af godstog og standsende regionaltog. Man kunne godt have medtaget en udbygning af kapaciteten på de stationer på den nuværende bane, som kommer til at udgøre en flaskehals, med he n- blik på at opnå en højere kapacitet og dermed    bedre regularitet. Men dette ville øge  anlægs  omkostninger, miljøpåvirkninger og gener i anlægsperi o- den betydeligt, hvilket næppe   ville stå mål med de ekstra fo  rdele. Med venlig hilsen Flemming Hansen