Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15 . november 2005 004 - 000299 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  82 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål   82: "Kan man forestille sig strømafbrydelser, skinnenedbrud, afsporing og evt. andre situationer, hvor togtrafikken mellem Ringsted og København vil have klare fordele af de 2 muligheder for fjerntrafik, som nybygningslø s- ningen netop giver? Kan der nævnes andre situationer, hvor 2 muligheder vil være en fordel?  " Svar: Det er klart, at det indeholder fordele at have en alternativ banestrækning ud af København, hvis den nuværende hovedbanestrækning København  – Ringsted af en eller anden årsag blokeres. En total lukning af banen forekommer hyppigst som følges af kørele  d- ningsnedfald, selvmord og visse typer signalfejl. Desuden kan lukning som følge af terrorrisiko få en stigende betydning.   Det kan oplyses, at total luk- ning forekommer ved ca 30% af forsinkelserne ved større hænde   lser, hvor der sker omdisponering og indskrænkning af trafik. For større vedlig eholdelsesarbejder, f. eks. ved udskiftning af skinnerne, vil det indebære væsentlige fordele at kunne få mulighed for at lu kke banen helt i visse tidsrum af døgnet, hvilket der i dag , på grund af manglende a l- ternativer, kun er stærkt begrænsede muligheder for . Med venlig hilsen Flemming Hansen