Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15
. november 2005
004
-
000299
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 82 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 82:
"Kan man forestille sig strømafbrydelser, skinnenedbrud, afsporing og evt.
andre situationer, hvor togtrafikken mellem Ringsted og København vil
have klare fordele af de 2 muligheder for fjerntrafik, som nybygningslø s-
ningen netop giver? Kan der nævnes andre situationer, hvor 2 muligheder
vil være en fordel? "
Svar:
Det er klart, at det indeholder fordele at have en alternativ banestrækning
ud af København, hvis den nuværende hovedbanestrækning
København
Ringsted af en eller anden årsag blokeres.
En total lukning af banen forekommer hyppigst som følges af kørele d-
ningsnedfald, selvmord og visse typer signalfejl. Desuden kan lukning som
følge af terrorrisiko få en stigende betydning. Det kan oplyses, at total luk-
ning forekommer ved ca 30% af forsinkelserne ved større hænde lser, hvor
der sker omdisponering og indskrænkning af trafik.
For større vedlig eholdelsesarbejder, f. eks. ved udskiftning af skinnerne, vil
det indebære væsentlige fordele at kunne få mulighed for at lu
kke banen
helt
i
visse tidsrum af døgnet, hvilket der i dag , på grund af manglende a l-
ternativer, kun er stærkt begrænsede muligheder for
.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen