Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15
. november 2005
004
-
000299
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober stillet mig følgende spørgsmål 81
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 81:
"I hvilket omfang vil en nybygningsløsning også fremme kapaciteten og
regulariteten på strækningen Roskilde -Kalundborg?"
Svar:
Der er en klar sammenhæng mellem kapacitetsudnyttelse og regular itet,
idet høj udnyttelse af banekapaciteten giver lavere regularitet. Er kapaci-
tetsudnyttelsen høj, kan regulariteten forbedres ved at fjerne tog eller u d-
bygge med flere spor.
Både Udbygnings -, Nybygnings- og 5. sporsløsningerne vil forbedre reg u-
lariteten på strækningen København - Roskilde - Ringsted, hvilket rummer
en positiv afsmittende virkning på den tilstødende bane Roskilde-
Kalundborg (Nordvestbanen). For Udbygningsløsningen og 5. spor sker
forbedringen ved, at der etableres flere spor, mens der i Nybygningsløsni n-
gen fjernes tog
godstog på den eksisterende bane mellem Købe n-
havn og Ringsted.
Når hele strækningen København
-Ringsted ses under ét, vil Nybygnings-
løsningen give den største regularitetsforbe dring. Lokalt på strækningen
mellemKøbenhavn
og Roskilde, som har betydning for Nordvestbanen,
har analyserne vist, at Nybygningsløsningen og Udbygningslø sningen stort
set er lige gode, idetNybygningsløsningen
er marginalt bedre. Nybyg-
ningsløsningen har mellem København og Roskilde e n højere regularitet s-
virkning end 5. sporsløsni ngen.