Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15 . november 2005 004 - 000299 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober stillet mig følgende spørgsmål    81 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål   81: "I hvilket omfang vil en nybygningsløsning også fremme kapaciteten og regulariteten på strækningen Roskilde   -Kalundborg?" Svar: Der er en klar sammenhæng mellem kapacitetsudnyttelse og regular  itet, idet høj udnyttelse af  banekapaciteten giver lavere regularitet. Er kapaci- tetsudnyttelsen høj, kan regulariteten forbedres ved at fjerne tog eller u d- bygge med flere spor. Både Udbygnings -, Nybygnings- og 5. sporsløsningerne vil forbedre reg u- lariteten på strækningen    København  - Roskilde - Ringsted, hvilket rummer en positiv afsmittende virkning på  den tilstødende  bane Roskilde- Kalundborg (Nordvestbanen). For Udbygningsløsningen og 5. spor sker forbedringen ved, at der etableres flere spor, mens der i Nybygningsløsni n- gen fjernes tog – godstog –   på den eksisterende bane  mellem Købe n- havn og Ringsted. Når hele strækningen København -Ringsted ses under ét, vil Nybygnings- løsningen give den største regularitetsforbe  dring. Lokalt på strækningen mellemKøbenhavn og Roskilde, som har betydning for Nordvestbanen, har analyserne vist, at Nybygningsløsningen og Udbygningslø  sningen stort set er lige gode, idetNybygningsløsningen er marginalt bedre. Nybyg- ningsløsningen  har mellem København og Roskilde e n højere regularitet s- virkning end 5. sporsløsni ngen.
Side 2 af 2 Ligesom Udbygnings- og 5. sporsløsningen rummer  Nybygningsløsningen tilstrækkelig kapacitet på strækningen København Roskilde til at    give mulighed for at udvide driften på Nordves tbanen til og fra København Med venlig hilsen Flemming Hansen