Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 15    . december 2005 004 - 000300 Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 77 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 77: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. oktober 2005 fra Bornholms Passagerforening vedrørende Bornholmstrafikken, jf. TRU alm. del - bilag 46." Svar: Jeg har noteret mig, at spørgsmålet om mulighederne for e  t eventuelt olie- pristillæg i forhold til den samfundsbegrundede færgebetjening har været debatteret på Bor nholm. Jeg vil i den forbindelse gerne gøre opmærksom på, at kontrakten ikke å b- ner mulighed for, at rederiet kan indføre et oliepristillæg på færgebil letter- ne til og fra Bornholm. Jeg mener derfor, at Bornholms Passagerforenings bekymringer om eventuelle prisstigninger som følge af den høje oliepris er ubegrundede. Det er endvidere min opfattelse, at det i kontrakten mellem Bornholmstra- fikken A/S og Trafikstyrelsen er beskrevet endog meget præ  cist, hvad der skal ske i en situation som den nuværende. Det fremgår således af kontra k- ten, at risikoen/gevinsten ved stigning/fald i olieprisen alene påhviler op e- ratøren. Dette forhold afspejles også af Bornholmst  rafikken A/S’ tilbud, hvori en risiko ved stigende oliepriser faktisk er indregnet i tilbudsprisen. Dette har Trafikstyrelsens også meddelt Bornholmstrafikken i brev af 15. november 2005. Bornholms Passagerforening peger i pressemeddelelsen på , at passagerka- paciteten, ruteomlægningen og Ro  -Pax - færgernes indretning har me  dført et markant fald i passagerantallet. Det er min opfattelse, at tingene ikke kan anskues heltså enkelt. Det er min vurdering, at det generelle fald i antallet af overnatninger på land splan også kommer til udtryk på Bornholm og at den øgede konkurrence på flymarke   -
p. 2/2 det på rejser til og fra Bornholm med billigere billetter til følge i en vis u  d- strækning har flyttet rejsende fra færge til fly. Den forøgede konkurre nce på luftfartsområdet har   blandt andet betydet, at antallet af flyrejsende mel- lem København og Rønne er st  eget med ca. 30 procent i forhold til 2004. For så vidt angår spørgsmålet om en eventuel udvidelse af Ro -Pax- færgerne er det fortsat min holdning, at en eventuel   opgradering dels skal bero på rederiets vurdering af det forretningsmæssige grundlag herfor, og dels at selskabet finansierer en ombygning på kommercielle vilkår. Jeg vil afslutningsvis kort knytte en kommentar til Passagerforeningens bemærkning om  , at indretningen på  de nye Ro-Pax - færger   ikke er passa- gervenlig. Som bekendt har jeg som opfølgning på mit besøg på Bornholm i forso m- meren 2005 bedt Trafikstyrelsen, Bornholmstrafikken og Kontaktrådet om at afholde møder med 2 ugers interval, hvor Kontaktrådet har mulighed f  or at fremkomme med forslag til, hvorledes trafikbetjeningen kan gøres mere imødeko mende for passagererne. Jeg vil derfor foreslå, at Passagerforeningen  tager dialogen op i dette mø- deforum, idet Passagerforeningen jo også er repræsenteret i Ko   ntaktrådet. Med venlig hilsen Flemming Hansen