Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
15
. december 2005
004
-
000300
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 77 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 77:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. oktober 2005 fra
Bornholms Passagerforening vedrørende Bornholmstrafikken, jf. TRU alm.
del - bilag 46."
Svar:
Jeg har noteret mig, at spørgsmålet om mulighederne for e t eventuelt olie-
pristillæg i forhold til den samfundsbegrundede færgebetjening har været
debatteret på Bor nholm.
Jeg vil i den forbindelse gerne gøre opmærksom på, at kontrakten ikke å
b-
ner mulighed for, at rederiet kan indføre et oliepristillæg på færgebil
letter-
ne til og fra Bornholm. Jeg mener derfor, at Bornholms Passagerforenings
bekymringer om eventuelle prisstigninger som følge af den høje oliepris er
ubegrundede.
Det er endvidere min opfattelse, at det i kontrakten mellem Bornholmstra-
fikken A/S og Trafikstyrelsen er beskrevet endog meget præ cist, hvad der
skal ske i en situation som den nuværende. Det fremgår således af kontra
k-
ten, at risikoen/gevinsten ved stigning/fald i olieprisen alene påhviler op e-
ratøren. Dette forhold afspejles også af Bornholmst rafikken A/S tilbud,
hvori en risiko ved stigende oliepriser faktisk er indregnet i tilbudsprisen.
Dette har Trafikstyrelsens også meddelt Bornholmstrafikken i brev af 15.
november 2005.
Bornholms Passagerforening peger i pressemeddelelsen på , at passagerka-
paciteten, ruteomlægningen og Ro -Pax
-
færgernes indretning har me dført et
markant fald i passagerantallet.
Det er min opfattelse, at tingene ikke kan anskues heltså enkelt. Det er min
vurdering, at det generelle fald i antallet af overnatninger på land splan også
kommer til udtryk på Bornholm og at den øgede konkurrence på flymarke -