Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København k Dato J.nr. 31. oktober 2005 109 - 14 I brev af 26. oktober 2005 stiller Trafikudvalget mig spørgsmål 76 (Alm. del), som jeg herved skal besvare: Spørgsmål 76: Ministeren bedes kommenterer henvendelsen af 26. oktober 2005 fra DTL Dansk Transport og Logistik vedrørende modulvogntog, jf. TRU alm. Del bilag 45. Svar: Dansk Transport og Logistik (DTL) har med denne henvendelse til Trafik- udvalget formuleret et interessant bidrag til debatten om omfanget af en forsøgsordning med modulvogntog i Danmark. Der er stor interesse blandt virksomheder og erhvervets organisationer for modulvogntog. Mange ser således gerne, at en forsøgsordning udvides til et storskalaforsøg, og at der hurtigst mu ligt stiles mod en permanent ordning. Jeg er enig i, at det er vigtigt, at vi løbende undersøger alle muligheder for at forbedre og effektivisere de forskellige transportformer og afprøve nye muligheder, bl.a. af hensyn til miljøet.  Der er derfor foreløbig  truffet be- slutning om at igangsætte en treårig forsøgsordning med modulvogntog, der foreløbigt vil omfatte to el ementer: Den første del omfatter kørsel over Øresundsbron til Cargo Centeret i K a- strup lufthavn. Det forventes, at forsøget kan igan gsættes med  io 2006. Anden del vedrører  adgang til, at havnene kan etablere omkoblingspladser med henblik på at modtage modulvogntog fra Sverige. Denne del af fors ø- get udføres på havnenes eget initiativ. DTLs forslag lægger op til adgang for kørsel med modulvogntog ti   l trans- portcentre og en række vejstrækninger landet over. DTL foreslår, at fors ø- get omfatter følgende fire el ementer: 1. Kørsel over Øresundsbron til og fra Kastrup Cargo Center samt transportcentret i Køge. Desuden skal færgehavnene Frederik   shavn,
p. 2/3 Grenå og H elsingør indgå som omkoblingsplads (kun kørsel til og fra borde). 2. Kørsel til en række transportcentre og havne, som ligger tæt på m o- torvejsnettet. 3. Kørsel til Århus Havn og Helsingør Havn. 4. Kørsel til Herning -Ikast Transportcenter og Kalundborg Havn. Det er DTLs opfattelse, at en forsøgsordning bør omfatte alle fire eleme  n- ter. Jeg kan oplyse, at Transport- og Energiministeriet for nylig har nedsat en arbejdsgruppe med henblik på at afdække mulighederne for en udvide   lse af forsøgsordningen med modulvogntog. I  denne arbejdsgruppe deltager re- præsentanter fra   DTL og Dansk Industri samt Transport- og Energiministe- riet. Arbejdsgruppen skal undersøge, hvorvidt der kan etableres omkobling s- pladser til modulvogntog med gods til/fra Sverige med en hensigtsmæssig placering eksempelvis i tilknytning til eksisterende transportcentre. Det skal samtidig belyses, om der er andre konkrete strækninger internt i Da  n- mark, der på kort sigt vil kunne inddrages i en forsøgsordning. Arbejdet har til formål at sikre, at identificering  af eventuelle mulige place- ringer af omkoblingspladser sker i dialog med erhvervet. Det er forudsat, at erhvervet i givet fald vil forpligte sig til at stille arealer m.v. til rådighed for etablering af omkoblingspladser. Der er ikke på indeværende tidspun   kt afsat midler til eventuelle omkost- ninger i forbindelse med implementering af modulvogntog på finansloven herunder vejombygninger. Det tilstræbes, at arbejdsgruppen primo 2006 vil kunne afslutte arbe  jdet med en belysning af mulighederne for udvidelser af forsøgsordni ngen og en eventuel anbefaling heraf. Jeg vil derfor afvente arbejdsgruppens overvejelser, før der kan tages end e- ligt stilling til, om forsøgsordningen med modulvogntog skal udvides  yder- ligere. Jeg vil gerne understrege, at de trafiksikkerhedsmæssige aspekter ved in  d- førelse af modulvogntog ligger mig stærkt på sinde . Jeg vil derfor stille skærpede krav til modulvogntogs bremser som modvægt til den høje tota l- vægt.
p. 3/3 Endvidere vil jeg gerne fremhæve, at det danske sekundære vejnet ikke i samme grad som det svenske er forberedt for kørsel med modulvogntog, og at det i givet fald ville indebære ganske   omfattende investeringer. Såfremt forsøgsordningen skal udvides, bør dette   i givet fald ske til dele motorveje- ne og korte direkte strækninger fra motorv  ej til transportcentre. Min besvarelse vedlægges i fem eksemplarer. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.