Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15
. november 2005
004
-
000298
Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 75 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 75:
Med henvisning til, at
det i et svar af 20. oktober 2004 (folketingsåret 2004 -05, 1. samling, TRU
alm.del. - spm. 9) oplyses, at "
en ny bane mellem København og Rin
g-
sted, som ville være 60 km. lang og ifølge Banestyrels ens gamle - men op-
daterede overslag koste omkring 10 mia. kr.",
men, at
det i rapporten "Strategianalyse København
(jf. TRU alm. del - bilag 30) udarbejdet af Trafikstyrelsen, oplyses, at etab-
leringen af to nye spor fra Køb enhavn til Ringsted over Køge med etabl e-
ring af stationer ved Ny Ellebjerg og Køge vil koste 6,5 mia. kr.,
bedes ministeren redegøre for forskellen i disse 2 anlægsoverslag "
Svar:
Som oplyst i det citerede svar på Tr afikudvalgets spørgsmål 9 fra folk e-
tingsåret 2004 -2005, gav sammenligninger af det hidtidige overslag for en
ny bane mellem København og Ringsted med tilsvarende udenlandske ba-
neanlæg herunder et væsentligt billigere anlæg
i Finland af en bane med
tilsvarende dimensioner som en ny bane Københ avn
- anledning
til at lægge stor vægt på at belyse mulige tiltag til at reducere investeri
n-
gerne.
Det er sket ved at bearbejde løsninger ne på flere ambitionsniveauer . For
den nye bane er der sondret mellem tre niveauer.