Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15 . november 2005 004 - 000298 Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 75 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål   75: ” Med henvisning til, at det i et svar af 20. oktober 2004 (folketingsåret 2004 -05, 1. samling, TRU alm.del. - spm. 9) oplyses, at "… en ny bane mellem København og Rin g- sted, som ville være 60 km. lang og ifølge Banestyrels   ens gamle - men op- daterede –  overslag koste omkring 10 mia. kr.", men, at det i rapporten "Strategianalyse København  – (jf. TRU alm. del - bilag 30) udarbejdet af Trafikstyrelsen, oplyses, at etab- leringen af to nye spor fra Køb enhavn til Ringsted over Køge med etabl e- ring af stationer ved Ny Ellebjerg og Køge vil koste 6,5 mia. kr., bedes ministeren redegøre for forskellen i disse 2 anlægsoverslag   " Svar: Som oplyst i det citerede svar på Tr afikudvalgets spørgsmål 9 fra folk  e- tingsåret 2004 -2005, gav sammenligninger af det hidtidige overslag for en ny bane mellem København og Ringsted med  tilsvarende udenlandske ba- neanlæg   –  herunder et væsentligt billigere anlæg i Finland af en bane med tilsvarende dimensioner som en ny bane Københ avn – - anledning til at lægge stor vægt på at belyse mulige tiltag til at reducere investeri n- gerne. Det er sket ved at bearbejde løsninger ne på flere ambitionsniveauer . For den nye bane er der sondret mellem tre niveauer.
Side 2 af 3 Niveau 1 betegner den teknisk og trafikalt tilstrækkelige løsning   , som mil- jømæssigt    netop opfylder alle gældende love og regler.   I niveau 2 er der medtaget en række   tillægsydelser, som   forbedrer anlægget i forhold til o  m- givelserne og som forventes at ville imødekomme  alle væsent  lige anker fra borgere og myndigheder. Niveau 3 svarer til ambitionsniveauet i de udførte analyser fra 1998, som rummer et meget højt ambitionsniveau for jernb a- nens placering i forhold til omgivelserne. De væsentligste besparelser   i niveau 1 i forhold til niveau 3 ligger indenfor anlægskonstruktioner  . Besparelsen udgør ca. 2,5 mia. kr. Nedenfor er oplistet de væsentligste forskelle   mellem niveau 1 og niveau 3 for en ny bane København  – Ringsted: Arealer samt underbygning og jord: I niveau 1 løsningen er li nieføringen optimeret, således at o  mfanget af ekspropriationer af boliger og erhvervsejendomme reduceres. Eksempelvis føres banen uden om rastepladsen ved Karlslunde, og ved valg af en nordlig linieføring langs Vestmotorvejen mellem Køge og Kværkeby undgås bl.a. en kostbar ekspropriation i indu- strikvarteret i Bjæ  verskov. Banens arealbehov er ligeledes optimeret ved at løfte banen til n i- veau med motorvejen i stedet for, som i det tidligere projekt, at nedgrave den 1 m. I frit land sænkes banen kun hvor den   skal føres under krydsende broer. I det tidligere projekt blev nedgravningen under broerne af æstetiske grunde   også anvendt  som rettesnor for en nedgravning mellem broerne. For niveau 3 løsningen (den opdaterede 1998 -løsning) , der inde- holder store areal- og jordarbejder, slår nye regler for  køreledning s- anlæg  ,som   vil kræve   ekstra frihøjde under broerne,  relativt mere igennem end for de to øvrige niveauer, da disse ændringer vil fo   r- udsætte   yderligere nedgravning af banen over store stræk. Broer, tunneler og ledningsomlægninger  : En væsentlig omkostning i 1998 projektforslaget var en 3,5 km lang tunnel langs Kulbanevej, gennem Vigerslev parken og under Holbæ  kmotorvejen. I den foreslåede nye linieføring lægges banen på en kombination af dæmning og åbent trug, hv or der samtidig ud- føres  de fornødne støjdæmpende tiltag. Antallet af motorvejsskæringer er med den ændrede linieføring r e- duceret fra fire til tre underføringer , og samtidig er skærings  - vinklen i alle tilfælde øget, således at længden af tunnelanlæg og stø ttemure i forbindelse med disse er betydelig reduceret. Ved Val- lensbæktrekanten føres banen syd om Vallensbæk sø. Herved sp a-
Side 3 af 3 res foruden flytning af søen også en trugkonstruktion gennem vå   d- området i Vallensbæk mose. I det tidligere projekt var det af æsteti  ske årsager valgt at lægge b   a- nen i en dyb grav ved Avedøresletten langs med Holbækmotorv   e- jen. I niveau 1 løsningen skærer    banen motorvejen i en underføring, og ligger ellers i niveau med motorvejen. Herved opnås der en b e- tydelig besparelse. Den tidligere linieføring krævede en kostbar omlægning af DONGS gashovedforsyningsledning, både ved Vallensbæk og sp   e- cielt syd for Vestmotorvejen. Dette undgås i niveau 1 lø  sningen. Stationsanlæg  : I niveau 3 løsningen er medtaget en station ved Ishøj. I niveau 1 løsninge n er denne ikke medtaget. I begge løsninger findes stationsanlæg ved Køge Nord. I niveau 1 løsningen er valgt en mindre ambitiøs løsning for dette. Støjbeskyttelse Omkostninger til miljøanlæg er lidt højere i niveau 1 end niveau 3 løsningen. Dette skyldes  hovedsagelig øget støjbesky  ttelse omkring den højtliggende bane og det åbne trug ge  nnem Vigerslev. Udover disse ændringer i projektet er   alle anlægsoverslag nu b  eregnet med opdaterede enhedspriser. De er blandt andet udarbejdet på baggrund af i n- ternationale undersøgelser og tager højde for effekt af udførelsesomstæ n- digheder samt mængdefordele  . Med venlig hilsen Flemming Hansen