Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
11
. november 2005
004
-
000296
Trafikudvalget har i brev af 24. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 73 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål:
"Med henvisning til vedlagte artikel fra Børsen den 24. oktober 2005,
"Mia-besparelse ved jernbaneprivatiseringer", hvor Dansk Kollektiv Trafik
har beregnet gevinsten ved at privatisere det danske jernbanenet, bedes mi-
nisteren oplyse, hvor mange års erfaringer fra tidligere udbud af jernban e-
driften, ministeren mener, det er nødvendigt at have, før en revision af r e-
geringens foreløbige målsætning om at sende mindst 1/3 af det totale jer
n-
banenet i offentligt udbud, bliver aktuel."
Svar:
Den mål
som spørgsmålet henviser til, stammer fra regeringens tr a-
fikaftale med Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra november
2003. Her er det aftalt, at der i de næste 10 år gennemføre s et udbud af
mindst en tredjedel af DSBs togkilometerproduktion ekskl. fjerntrafikken
mellem landsdelene og S-togstrafikken. Hertil kommer et genudbud af de
stræ kninger, som ARRIVA driver i Midt- og Vestjylland sidst i dette årti.
Jeg henleder opmærksomheden på ordet "mindst", som viser at der er tale
om et minimumsmål . Hvis parterne i trafikaftalen ellers er enige om at gå
videre, er der ikke noget, som forhindrer os i det.
Jeg ser udbud som et godt instrument til at øge effektiviteten i jernbanese k-
toren, men er også bevidst om at udbudaf togtrafik
er kompliceret. Jeg
lægger vægt på en velovervejet og ansvarlig proces, hvor hensynet til kv
a-
liteten i betjeningen af passagererne vægtes højt.
I øjeblikket er vi i gang med at forberede et udbud af togtrafikken på stræ k-
ningen Helsingør - Øresund (Kystbane n). Det skal ske samtidig, og tæt
koordineret, med et tilsvarende udbud af den svenske del af
Øresund strafikken/lokaltrafik i Sydsverige. Det er en stor opgave, og lige