Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 11 . november 2005 004 - 000296 Trafikudvalget har i brev af 24. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  73 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål: "Med henvisning til vedlagte artikel fra Børsen den 24. oktober 2005, "Mia-besparelse ved jernbaneprivatiseringer", hvor Dansk Kollektiv Trafik har beregnet gevinsten ved at privatisere det danske jernbanenet, bedes mi- nisteren oplyse, hvor mange års erfaringer fra tidligere udbud af jernban e- driften, ministeren mener, det er nødvendigt at have, før en revision af r  e- geringens foreløbige målsætning om at sende mindst 1/3 af det totale jer n- banenet i offentligt udbud, bliver aktuel." Svar: Den mål som spørgsmålet henviser til, stammer fra regeringens tr  a- fikaftale med Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra november 2003. Her er det aftalt, at der i de næste 10 år    gennemføre s et udbud af mindst en tredjedel af DSB’s togkilometerproduktion ekskl. fjerntrafikken mellem landsdelene og S-togstrafikken. Hertil kommer et genudbud af de stræ  kninger, som ARRIVA driver i Midt- og Vestjylland sidst i dette årti. Jeg henleder opmærksomheden på ordet "mindst", som viser at der er tale om et minimumsmål . Hvis parterne i trafikaftalen ellers er enige om at gå videre, er der ikke noget, som forhindrer os i det. Jeg ser udbud som et godt instrument til at øge effektiviteten i jernbanese k- toren, men er også bevidst om at  udbudaf togtrafik er kompliceret. Jeg lægger vægt på en velovervejet og ansvarlig proces, hvor hensynet til kv a- liteten i betjeningen af passagererne vægtes højt. I øjeblikket er vi  i gang med at forberede et udbud af togtrafikken på stræ   k- ningen Helsingør  - Øresund (Kystbane  n). Det skal ske samtidig, og tæt koordineret, med et tilsvarende udbud af den svenske del af Øresund  strafikken/lokaltrafik i Sydsverige. Det er en stor opgave, og lige
Side 2 af 2 trafikken/lokaltrafik i Sydsverige. Det er en stor opgave, og lige nu er tiden derfor ikke inde til at beslutte yderligere udbud . Med venlig hilsen Flemming Hansen