|
|
||||
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K
|
Dato J.nr.
|
: :
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 71 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Hvor mange ejendomme får en højere støjbelastning ved nybygningsløsningen af jernbanen mellem København og Ringsted, end de har i dag?
Med en ny bane København – Ringsted vil jernbanetrafikken blive øget på de eksisterende strækninger København H - Grønttorvet og Kværkeby - Ringsted. Boliger på disse strækninger vil, ligesom boliger på de nye jernbanestrækninger, som ikke tidligere har været belastet af støj fra jernbanetrafik, opleve en højere støjbelastning.
Med de anvendte forudsætninger for trafikudviklingen vil antallet af boliger, der får en forøget støjbelastning, som overskrider de anvendte grænseværdier, blive 2.700 for Nybygningsløsningen i niveau 1 udgave. For Nybygningsløsningen niveau 3, der svarer til den fremlagte løsning i 1998, er det tilsvarende tal 1.500. I begge tilfælde forventes de pågældende boliger at få tilbudt støjbeskyttelse i form af facadeisolering.
Derudover vil en række boliger få en forøget støjbelastning under de anvendte grænseværdier.
På den resterende del af den nuværende strækning mellem København H/Grønttorvet og Kværkeby forventes et reduceret trafikniveau og dermed en lavere støjbelastning i forhold til dagens trafiksituation, idet en stor del af jernbanetrafikken flyttes over på den nye jernbanestrækning.
Sammenlignet med situationen i 2015, uden udbygning af banekapaciteten, vil 4000 færre boliger langs den nuværende bane blive belastet udover grænseværdierne med de anvendte forudsætninger.
Det skal for en ordens skyld tilføjes at strategianalysens støjundersøgelser er baseret på samme metode, som i de oprindelige undersøgelser fra slutningen af 1990’erne. Metoden er oversigtlig og kan kun bruges til sammenligninger på tværs mellem de forskellige løsninger.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen