Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
9. november 2005
004
-
271
Trafikudvalget har i brev af 6. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål
7 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 7:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. september 2005 fra
Jon Tangaa Jensen, Farum vedrørende forslag til afhjælpning af trafiksitu a-
tionen i indre by, København, jf. alm. del bilag 7."
Svar:
Jeg er enig i, at det er en god idé at kombinere individuel og kollektiv tra-
fik, så de 2 transportformers fordele udnyttes bedst muligt. Der er i hoved-
stadsområdet i de senere år igangsat en række initiativer under overskri
ften
Parkér & Rejs. Initiativerne er blevet udviklet i et samarbejde mellem
Vejdirektoratet, DSB, Trafikstyrelsen og Hovedstadens Udviklingsråd .
Parkér& Rejs retter sig primært mod pendlingsrejser fra omegnen til de
indre dele af Købe nhavn.
I hovedstadsområdet er der dagligt ca. 5
.000 bilister, der parkerer v ed stati-
onerne og fortsætter deres rejse med kollektiv trafik. Det er primært pen
d-
lere, som skal til Københavns centrum. Hertil kommer ca. 2 .000 pendlere,
som parkerer ved stationer i Vestsjælland og Storstrøms a mter på deres re j-
se mod København.
Parkér& Rejs er ét blandt mangetrafikpolitiske virkemidler der kan med-
virke til at skabe bedre rammer for trafikafviklingen i hovedstadsområdet.
Imidlertid kan Parkér & Rejs ikkestå ale ne. Der er også behov for at vi
løbende tager en række andre initiativer i forhold til at skabe grundlag for
god trafikafvikling i hovedstadsområdet.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen