Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23. november 2005 Trafikudvalget har i brev af 14. oktober 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 67 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 67: "Med henvisning til, at den hastighedsnedsættelse på skinnenettet, der blev effektueret den 19. august 2005, skete som følge af en mål  evogns analyse, der blev kørt den 26. juni  - d.v.s., der gik ca. 8 uger fra målevognens anal y- ser til Banedanmarks tekniske direktør slog alarm  - og at der er iværksat en undersøgelse i Banenet, som har ansvaret på dette område, bedes minist   e- ren oplyse, hvem der i denne sag efter ministerens vurdering er ansvarlig." Svar: Der er i Banedanmark blevet truffet beslutninger på ledelsesniveau med henblik på håndtering af de oplysninger målevognskørslerne har frembragt. Banedanmark står ved disse beslutninger og deres konsekvenser . Der er således blevet gennemført en intern undersøgelse i Banedanmark   , som har medført ansættelsesmæssige konsekvenser for relevante medarbe j- dere med medansvar i sagen. Trafikstyrelsen har ligeledes straks efter den første hastighedsnedsættelse den 19. august 2005 iværksat   et tilsyn med Banedanmarks håndtering af sagen. Tilsynet har indtil nu resulteret i et påbud  om ændring af Baneda  nmarks sikkerhedsorganisation, samt en efterfølgende ændring af påbuddet til en ændring af Banedanmarks sikkerhedskultur  . Ændringen af påbuddet er b    e- grundet i nye oplysninger, som kom frem i Banedanmarks rapport ”Unde r- søgelse: Håndtering af sporbeliggenhedsmåledata i Banedanmark”, som jeg oversendte til Trafikudvalget den 8. november 2005. Trafikstyrelsen afventer på nuværende tidspunkt Banedanmarks handling   s- plan til opfyldelse af påbuddet .
p. 2/2 Siden tilsynet med Banedanmark pågår løbende forventes et endeligt resu   l- tat først at foreligge  ved udgangen af denne måned . Med venlig hilsen Flemming Hansen