Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
23. november 2005
Trafikudvalget har i brev af 14. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 67 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 67:
"Med henvisning til, at den hastighedsnedsættelse på skinnenettet, der blev
effektueret den 19. august 2005, skete som følge af en mål evogns analyse,
der blev kørt den 26. juni - d.v.s., der gik ca. 8 uger fra målevognens anal y-
ser til Banedanmarks tekniske direktør slog alarm - og at der er iværksat en
undersøgelse i Banenet, som har ansvaret på dette område, bedes minist e-
ren oplyse, hvem der i denne sag efter ministerens vurdering er ansvarlig."
Svar:
Der er i Banedanmark blevet truffet beslutninger på ledelsesniveau med
henblik på håndtering af de oplysninger målevognskørslerne har frembragt.
Banedanmark står ved disse beslutninger og deres konsekvenser .
Der er således blevet gennemført en intern undersøgelse i Banedanmark ,
som har medført ansættelsesmæssige konsekvenser for relevante medarbe
j-
dere med medansvar i sagen.
Trafikstyrelsen har ligeledes straks efter den første hastighedsnedsættelse
den 19. august 2005 iværksat et tilsyn med Banedanmarks håndtering af
sagen.
Tilsynet har indtil nu resulteret i et påbud om ændring af Baneda nmarks
sikkerhedsorganisation, samt en efterfølgende ændring af påbuddet til en
ændring af Banedanmarks sikkerhedskultur . Ændringen af påbuddet er b e-
grundet i nye oplysninger, som kom frem i Banedanmarks rapport Unde r-
søgelse: Håndtering af sporbeliggenhedsmåledata i Banedanmark, som jeg
oversendte til Trafikudvalget den 8. november 2005.
Trafikstyrelsen afventer på nuværende tidspunkt Banedanmarks handling s-
plan til opfyldelse af påbuddet .