Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
8. november 2005
432
-2
Trafikudvalget har i brev af 14. oktober 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 65 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 65:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. oktober 2005 fra
Danmarks Naturfredningsforening, vedrørende materiale udleveret i fo r-
bindelse med deres foretræde for udvalget, jf. alm. Del
Svar:
Danmarks Naturfredningsforenings materiale omhandler konsekvenser af
anlæg af en motorvej i Resendallinien over Gudenådalen.
Jeg har forelagt materialet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende,
hvortil jeg kan henholde mig.
VVM-redegørelse for Ringvejslinien og Resendallinen blev fremlagt til
offentlig høring i 2002. I redegørelsen behandles bl.a. trafik - og støjfo r-
hold, anlæg af broer/dæmninger, etablering af faunapassager, etablering af
kompenserende foranstaltninger, forhold til EUs habitatdirektiv, til natur-
typer og til fredninger.
Redegørelsesarbejdet er foretaget i samarbejde med de involverede ko m-
muner og amter, og Skov- og Naturstyrelsen har som observatør deltaget i
dette samarbejde for bl.a. at kunne oplyse om, hvilke natur- og landskabs-
hensyn styrelsen vil lægge vægt på ved sin godkendelse af den valgte m
o-
torvejsfø
Gudenådalen mellem Silkeborg og Svostrup er med omkringliggende hø j-
der og sidedale fredet. Det fredede område (Gødvad - og Smigefredninger-
ne) omfatter i alt ca. 1.400 hektar inkl. Sminge Sø og dele af Gjern Bakker
beliggende henholdsvis 2 og 5 km nord for Resendallinien.